Et overordnet samfunnspolitisk mål er at norsk skole skal bidra til å utjevne ulike livsvilkår og gi like muligheter. Tidlig intervensjon og tilrettelagt opplæring er de to sentrale virkemidlene som tas i bruk for å oppnå likeverdighet innenfor en skole for alle. Historisk sett gjennomsyrer disse prinsippene spesialpedagogisk virksomhet. Dagens utfordring består i å anvende dem i en praktisk hverdag i en skole som skal være inkluderende. Bokas mål er å identifisere, presentere og diskutere sentrale spesialpedagogiske grunnlagstemaer gjennom de siste 200 årene. Artiklene tar for seg fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, og dessuten profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i fortid og nåtid. Forfatterne bak boka representerer stor faglig bredde. Denne bredden gjenspeiler skolens posisjon som en sentral samfunnsarena. Boka retter seg til studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte.
Les mer
Boka gir en historisk gjennomgang av spesialpedagogikkens utvikling gjennom de siste 200 årene. Artiklene omhandler fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, i tillegg til profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i dag og gjennom historien. Boka er beregnet på studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788274773035
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Vekt
448 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
278