Regelmessige besøk på rektors kontor. Anmerkninger. Gjensitting. Utvisning. Dette er metoder som skolene ofte bruker for å håndtere elever som ikke følger skolens regler, som har vansker med å komme overens med andre elever, som ikke ser ut til å ha respekt for autoriteter, som ikke synes interessert i å lære, og som forstyrrer undervisningen for de andre elevene. Problemet er at disse metodene sjeldent virker på de elevene de brukes på. Det er på tide å endre kurs. I Utenfor - elever med atferdsutfordringer beskriver dr. Ross W. Greene et innsiktsfullt og praktisk alternativ. Med støtte i nevrovitenskapelig forskning, presenterer han et nytt rammeverk for å forstå hvilke vansker barn med atferdsutfordringer har, og han forklarer hvorfor tradisjonell disiplin ikke håndterer disse vanskene på en effektiv måte. Han legger vekt på den revolusjonerende enkle og positive ideen om at barn gjør det bra hvis de kan, og argumenterer på en overbevisende måte for at barn med atferdsutfordringer ikke er oppmerksomhetssøkende, manipulerende, grensetestende, trassige eller umotiverte, men at de ikke har utviklet ferdighetene de trenger for å oppføre seg akseptabelt. Og når voksne innser hva som er de virkelige årsakene til disse barnas vanskelige atferd, og lærer dem disse ferdighetene, i en mengde og i et tempo som barna kan håndtere, er resultatene forbløffende: Barna overvinner vanskene sine. Frustrasjonen som lærerne, foreldrene og klassekameratene føler, avtar. Og trivselen og læringen til alle elevene ivaretas. I denne boka beskriver dr. Greene hvordan «Problemløsning gjennom samarbeid» - en tilnærmingsmetode som har gitt overbevisende resultater - kan hjelpe utfordrende barn på skolen. Boka passer godt til alle lærere og foreldre samt politikere og andre som bryr seg om skoleproblematikk. Norsk forord ved Jesper Juul.
Les mer
Med støtte i nevrovitenskapelig forskning presenterer forfatteren et nytt rammeverk for å forstå hvilke vansker barn med atferdsutfordringer har, og forklarer hvorfor tradisjonell disiplin ikke håndterer disse vanskene på en effektiv måte. Har litteraturliste.
Les mer
«Uro i klasserommet er ikke et særnorsk fenomen. [...] Nå har den amerikanske boken 'Lost at school' endelig kommet i norsk oversettelse, og den foreslår noen metoder for å løse disse problemene. Boken ligger i skjæringspunktet mellom pedagogikk, psykologi og spesialpedagogikk og er relevant for praktiserende lærere, skoleledere og studenter, for å nevne noen.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202367879
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
542 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
267

Forfatter