Det arbeides mye med å utvikle skoler på ulike måter slik at de skal lykkes bedre med de utviklingsarbeidene de går i gang med. Ofte kommer kravet om endringer fra politisk hold. Denne boka trekker fram sentrale utdanningspolitiske ideer i de siste tiårene. Ved å sammenlikne utviklingen mellom land, særlig Norge og Sverige, viser forfatterne at det fins ulike utdanningspolitiske måter å nærme seg kunnskapssamfunnets utfordringer på. Det er vanskelig å argumentere for at en selv har den eneste rette tilnærmingen. En skoles forbedringshistorie og kvaliteten på prosessene og rollene ved skolen spiller en stor rolle når den skal i gang med utviklingsarbeid. I sine empiriske studier har forfatterne funnet fram til seks ulike tilnærmingsmåter eller skoletyper for endring. De forklarer hva som kjennetegner hver av typene, hvilke styrker de har, og hvilke særlige utfordringer de står ovenfor. Dette gjør boka praksisnær og spennende. Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere, rektorer og andre som er opptatt av skoleutvikling.
Les mer
Forfatterne trekker fram sentrale utdanningspolitiske ideer i de siste tiårene, og viser at det fins ulike utdanningspolitiske måter å nærme seg kunnskapssamfunnets utfordringer på. Forfatterne har funnet frem til seks ulike tilnærmingsmåter eller skoletyper for endring. De forklarer hva som kjennetegner hver av typene, hvilke styrker de har, og hvilke utfordringer de står ovenfor. Bokas målgruppe er studenter i lærerutdanningen, lærere, rektorer og andre som er interessert i skoleutvikling. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205406728
Publisert
2012-03-27
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
246 gr
Høyde
219 mm
Bredde
144 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
148