Tilnærminger til det å forstå barns utvikling har endret seg mye de senere årene. Forfatterne viser i denne boka hvordan nye perspektiver og teorier om barns utvikling kan brukes i arbeidet med barn i barnehage og skole. De legger stor vekt på at pedagoger må ha en fortolkende tilnærming til det enkelte barnet og til barnegruppa. Boka gir en grunnleggende innføring i barns utvikling og deres samspill med omgivelsene. Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten sin. De aktuelle livstemaene er :Å forstå omverdenenÅ oppleve seg selv som selvÅ være i samspill med andreDisse temaene blir grundig behandlet og satt inn i en pedagogisk kontekst.Dette er både en revisjon og en oversettelse av boka Å høyre til, Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst som kom ut i 2000.
Les mer
Tilnærminga til utviklingspsykologi har endra seg mykje dei seinare åra. Dei store, breie teoriane har mista noko av posisjonen sin. I staden blir det utvikla meir avgrensa modellar og teoriar som siktar mot å forklare eitt eller nokre få forhold ved barn si utvikling. Boka presenterer desse teoriane, men har også ei rad med "case" som set stoffet inn i ein praktisk samanheng og som gir problemstillingar studentane kan arbeide vidare med. Har litteraturliste.
Les mer
Omslagstittel: Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst. Tidligere utgitt med tittelen: Å høyre til : utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst

Produktdetaljer

ISBN
9788205386877
Publisert
2009-06-29
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
444 gr
Høyde
241 mm
Bredde
167 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
231