Andreutgaven av Varehandelsledelse vektlegger kunde- og
handleopplevelsen, der digitaliseringen og kommunikasjon og salg
gjennom flere kanaler gir handelens ledere nye utfordringer. Etter en
orientering i markedet, behandles sortimentsopplevelsen, innbefattet
kjedenes egne merker, prisopplevelsen og lokaliseringsopplevelsen.
Personalledelse og kundeservice har egen seksjon med rekruttering,
kompetanse og motivasjon hos medarbeidere og ledere,
serviceopplevelsen og salgsopplevelsen. Digitale medier inngår når
butikken skal utformes. Flerkanal-, krysskanal- og omnikanal
varehandel blir diskutert ut fra kjøpsprosessen. Ved utformingen av
butikken vektlegges visuell kommunikasjon, der samspill med nettbutikk
og nye medier diskuteres. Som i førsteutgaven behandles sentrale
nøkkeltall for styring, innbefattet svinnforebygging og tiltak. Hvert
kapittel inneholder en aktuell øvingsoppgave. Boken formidler en
helhetlig forretningsforståelse, der målet er å bidra til markeds-
og kundeorienterte handelsbedrifter gjennom kvalifiserte ledere. Med
strategiske og operative innfallsvinkler er boken aktuell for
fagmiljøer i fagområdet og for ledere og medarbeidere innenfor
varehandel. Boken kan med fordel leses av studenter som studerer
innenfor tilhørende og tilstøtende fagområder. Jan Ivar Fredriksen
er dosent i markedsføring varehandelsledelse ved Handelshøyskolen
ved Universitetet i Sørøst-Norge med arbeidsoppgaver innen
forskning, kursutvikling og undervisning i varehandelsledelse. Fra
1992 til 2016 var han tilknyttet Norges Varehandelshøyskole og
Handelshøyskolen BI.I tillegg til sin akademiske karriere har han
variert praksis fra både dagligvarehandel, faghandel, bank og
helseforetak. Å bygge bro mellom forskningsbasert teori og beste
praksis har høyeste prioritet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031881
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter