Å være veileder eller mentor for nye lærere er en rolle som fremstår som ny selv om den delvis har blitt praktisert på tilfeldig og uformell vis i årevis. Forstandige rektorer og velvillige kolleger har alltid prøvd å legge til rette for og følge opp nye medarbeidere. Oppfølgingen har imidlertid vært mangelfull, lite systematisk og prisgitt tilfeldigheter - bl.a fordi det ikke har vært avsatt tid til dette arbeidet. Boka fokuserer på den viktige rollen til veilederen. Til nå har forskningen vært opptatt av det å være nyutdannet lærer. Men de som skal veilede de nye lærerne, hva må de kunne? Forfatterne presenterer forskningsbasert kunnskap om det å være veileder, og de har trukket veksler på egne og andres erfaringer innen feltet. Det er mye å lære ved å se til andre land, men vi må også lære av erfaringer og forskning gjort i Norge og finne vår egen vei. Boka inneholder derfor en blanding av nasjonale og internasjonale stemmer. Veiledning av nye lærere er nødvendig lesing for lærerutdannere og studenter i veiledningsstudier. Den er også viktig for nyutdannede lærere og for rektorer og skoleeiere. I tillegg til redaktørene Kari Smith og Marit Ulvik fra Universitet i Bergen, har følgende bidratt i boka: Paul Otto Brunstad, NLA, Ingrid Helleve, Universitetet i Bergen, Marion Jones (England), Ketil Langørgen, Universitetet i Bergen, Jim McNally (Skottland), Lily Orland-Barak (Israel), Kaare Skagen, Høgskolen i Oslo og Helen Timperley (New Zealand).
Les mer
Forfatterne presenterer her forskningsbasert kunnskap om det å være veileder. De har trukket veksler på egne og andres erfaringer og forskning innen feltet.

Produktdetaljer

ISBN
9788215017099
Publisert
2010-12-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
397 gr
Høyde
239 mm
Bredde
172 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
211