Veiledning for førskolelærere har som siktemål å gi leseren praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Den kan brukes i veiledningsopplæringen i førskolelærerutdanningen og vil også være et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for førskolelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Boken kan også brukes i videreutdanningen i veiledning. Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Boken drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering. Veiledning for førskolelærere har en bred tilnærming til veiledningsfeltet og presenterer ulike veiledningsmodeller, som refleksjon over handling, systemisk veiledning og gestaltveiledning, samtidig som den har fokus på førskolelærerutdanning og barnehage. Dette gjør at den fyller et tomrom innen allerede eksisterende veiledningslitteratur.
Les mer
Boka gir ei innføring i veiledning, og gir eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningssamtalen, på sirkulære spørsmål og på etiske dilemmaer i veiledninga. Veiledning knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Boka kan brukes i veiledningsopplæringa i førskoleutdanninga, men også brukes til kompetanseutvikling i barnehagen. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276345902
Publisert
2009-06-10
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
403 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
186