Hva består en postmoderne pedagogikk i? Hvilken betydning har postmoderne pedagogikk for praktisk pedagogisk arbeid? I denne boken tar norske pedagoger opp temaer som har fått lite oppmerksomhet i den pedagogiske debatten, blant annet dekonstruksjon, praksis i en ny tid, det umulige i å fatte pedagogiske beslutninger, språkspill, skolegården som læringsarena, usedvanlige læringsprosesser i skolen og barns opplevelser av lek og fritid. Blant de teoretikerne som omtales er Derrida, Lyotard, Foucault, Wittgenstein, Heidegger, Bakhtin, Castoriadis, Ricoeur, Cavell og Dewey. Bidragene viser at en postmoderne pedagogikk ikke kan fanges inn gjennom klare definisjoner og pedagogisk skråsikkerhet. Den representerer heller et mangfold av perspektiver som alle forsøker å gripe nerven i nye og flyktige sosiale livsbetingelser. Artiklene er skrevet av forskere som i lengre tid har vært opptatt av postmoderne strømninger innenfor det pedagogiske fagfeltet.
Les mer
I denne boken tar norske pedagoger opp temaer som har fått lite oppmerksomhet i den pedagogiske debatten, blant annet dekonstruksjon, praksis i en ny tid, det umulige i å fatte pedagogiske beslutninger, språkspill, skolegården som læringsarena, usedvanlige læringsprosesser i skolen og barns opplevelser av lek og fritid. Blant de teoretikerne som omtales er Derrida, Lyotard, Foucault, Wittgenstein, Heidegger, Bakhtin, Castoriadis, Ricoeur, Cavell og Dewey. Med litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251923552
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
498 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
231