Denne boken henvender seg først og fremst til bachelorstudenter i vernepleie og tar for seg den sosialfaglige delen av vernepleie. Vernepleie er et ungt fag, og forfatterne ønsker å bidra til fagutvikling ved å presentere nye fagbegreper og videreutvikle etablerte modeller og arbeidsformer. Her synliggjøres vernepleiefaglig praksis overfor voksne personer med funksjonsnedsettelser som psykisk utviklingshemning, døvblindhet, multifunksjonshemming, alvorlig psykisk lidelse, rusvansker og autisme, med særlig fokus på hverdagsliv. Hjelp til funksjon og mestring, selvstendighet og deltakelse kan like gjerne handle om å bidra til å endre folks omgivelser som å utvikle det de selv kan og klarer. Forfatterne viser at vernepleie krever både generell fagkunnskap, ferdigheter i kunnskapsutvikling, analytisk evne, faglig skjønn og kritisk refleksjon. Boken er pedagogisk bygget opp, med spesifiserte læringsmål til hvert kapittel. Utfordrende teori gjøres tilgjengelig og lettfattelig gjennom praksisnære fortellinger. Foruten redaktørene er bokens bidragsytere Leif Kåre Fjelde, Kirsten Kvitvær Leidland, Lars-Ove Nordnes, Jan Christian Olsen, Dagrunn Sømme og Nina Thorbjørnsen.
Les mer
Boka omhandler den sosialfaglige delen av vernepleie. Forfatterne ønsker å bidra til fagutvikling innen vernepleiefaget ved å presentere nye fagbegreper og videreutvikling av etablerte modeller og arbeidsformer. Boka er først og fremst skrevet for bachelorstudenter i vernepleie. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215017990
Publisert
2011-11-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
631 gr
Høyde
242 mm
Bredde
169 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
325