Går norske medier i «propagandafella» og gjengir historier som er konstruert av det militære og PR-byråer? Ved å følge VGs dekning av Irak-konflikten fra krigen mot Iran i 1981 til henrettelsen av Saddam Hussein i 2006, får vi mange eksempler på hvordan fiendebilder og propaganda påvirker nyhetsdekningen. Boken viser hvor sårbare og utsatte medier er i dekningen av kriger og konflikter. Gjennom studiet av Irak-krigen i 2003 får vi innblikk i de mange fallgruvene journalister står overfor når de skal formidle hva som skjer. Dette blir tydeliggjort ved bruken av ulike teoretiske perspektiver som den visuelle påvirkningskraft, språk, fredsjournalistikk og kjønn.
Les mer
Boken tar opp spørsmålet om norske medier går i "propagandafella" og gjengir historier som er konstruert av det militære og PR-byråer. Ved å følge VGs dekning av Irak-konflikten, får man eksempler på hvordan fiendebilder og propaganda påvirker nyhetsdekningen. Boken viser hvor sårbare og utsatte medier er i dekningen av kriger og konflikter. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788271473365
Publisert
2009-11-20
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
IJ-forlaget
Vekt
560 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
323

Forfatter