Vitenskap, kunnskap og praksis gir en innføring i vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, og viser hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis også i helse- og sosialfagene. Noen av spørsmålene den forsøker å gi et svar på er: Hva er teorigrunnlaget for helse- og sosialfagenes praksisutøvelse? Hva mener vi med en .forskningsbasert praksis.? Hva kjennetegner forskning og vitenskap . og hva er forholdet mellom vitenskapelig kunnskap og andre kunnskapsformer som er virksomme i praksis? Målet er å gi et bidrag til at helse- og sosialfagstudenter kan utvikle et selvstendig og reflektert forhold til vitenskapelig kunnskap, til teoriutvikling i eget fag, og til kunnskapsgrunnlaget for praktisk yrkesutøvelse. Magdalene Thomassen er cand.philol. i filosofi og førstelektor ved Diakonhjemmet Høyskole i Oslo. Hun er også utdannet psykolog.
Les mer
Gjennom boken får du en innføring i erkjennelsesteoretiske og vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, samt hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis i helse- og sosialfagene. Boken er inndelt i tre. Første del tar utgangspunkt i praksis. Her ser en på forskjellige sider ved det mangfoldige kunnskapstilfanget som spiller sammen i kyndig praktisk yrkesutøvelse. Andre del tar for seg kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap. Det gis en innføring i tema og debatter som står sentralt i vitenskapsfilosofien som fagområde. I bokens tredje del vises det hvordan historiske tradisjoner og retninger i vitenskapsfilosofien har preget og nedfelt seg i utviklingen av helse- og sosialfaglig teori og praksis. Boken er beregnet for studenter innen helse- og sosialfag. Med litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205356092
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
388 gr
Høyde
241 mm
Bredde
164 mm
Tykkelse
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
207