Hvorfor vet vi det vi vet? Denne boken behandler dette mest vesentlige temaet for forskere, studenter og alle andre. Den beskriver også hva et vitenskapelig perspektiv er, og hvilken systematikk og metodikk som gjør dette perspektivet vitenskapelig. Boken drøfter sentrale spørsmål som: - Hva er et problem? - Hvordan stiller vi problemstillinger? - Hvordan kan vi løse problemstillingene? - Hva er en teori? - Hva skiller teorier, modeller og typologier? - Hva er vitenskapsfilosofi? - Hvorfor bør vi være opptatt av hvorfor vi vet det vi vet? - Hva er sammenhengen mellom problemer, kunnskaper og instrumenter? Boken egner seg godt til metodekurs innenfor høyere utdanning, men også for de vitebegjærlige og de intellektuelt nysgjerrige. Boken vil pirre nysgjerrigheten til studenter i alle aldre og bekymre de som tror de vet alt fra før. Jon-Arild Johannessen har doktorgrad i systemteori fra Universitetet i Stockholm, og har vært professor i Bodø, ved Handelshøyskolen BI og Oslo Markedshøyskole. Han arbeider med kompetanseledelse, tjenesteinnovasjoner og med videreutdanning for Handelshøyskolen BI. Johan Olaisen har Ph.D. fra University of California, Berkeley, og har vært instituttleder på Handelshøyskolen BI, både for markedsføring, teknologiledelse, kompetanseledelse og andre former for ledelse.
Les mer
Boken behandler spørsmålet om hvorfor vi vet det vi vet. Den beskriver også hva et vitenskapelig perspektiv er, og hvilken systematikk og metodikk som gjør dette perspektivet vitenskapelig. 480 gruppeoppgaver følger med. Boken er skrevet for bachelor, mastergrads- og doktorgradsstudenter innenfor samfunnsvitenskapelige disipliner, som vil ha en forståelse av bakgrunnen for det problem og de problemstillinger de arbeider med. Har stikkordregister og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245004649
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
352 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
178