Boken innledes med et kapittel om Vygotskys liv og lære. I de øvrige kapitlene aktualiseres hans teorier gjennom temaene læring og utvikling i lek og undervisning, metakognitiv teori, språkoppfatninger og skolefaglig læring, den nærmeste utviklingssonens betydning for pedagogisk praksis, den historiske dimensjonen og tospråklighetsforskningen.
Les mer
Vygotsky (1896-1934) var en russisk psykolog som utførte banebrytende studier over tenkningens utvikling hos barn. Hans fokusering på læring og utvikling i en sosial og kulturell sammenheng har klare praktisk-pedagogiske konsekvenser, og mange pedagogiske tiltak kan analyseres med utgangspunkt i hans forskning. Denne boken inneholder artikler om Vygotsky og hans forskning, og ønsker å vise at hans teori fortsatt er aktuell for fagfolk og studenter i pedagogikk og psykologi. Med litteraturhenvisninger.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245600735
Publisert
1996
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
278 gr
Høyde
210 mm
Bredde
148 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
189

Redaktør