Førskolelærerens arbeid innebærer stadige valgsituasjoner, og svært mange av valgene har etiske implikasjoner. Denne boken stimulerer og bevisstgjør førskolelærerens yrkesetiske kompetanse. Samfunnsendringer som fører til økt mangfold, en ny barnehagelov og en revidert rammeplan for barnehagen medfører krav og oppgaver som er knyttet til verdier og etiske betraktninger. Barnehageloven § 2 om barnehagens innhold og § 3 om barns rett til medvirkning har synliggjort yrkesetiske utfordringer som krever høy grad av faglig og etisk kompetanse. Førskolelærerens holdninger og verdier synliggjøres i samspillet gjennom væremåte og i møte med barn. Daglig stilles de som arbeider i barnehage overfor valg mellom ulike verdier. Kunnskap om etiske perspektiver kan bidra til å styrke eget verdigrunnlag. Boken gjengir praksisfortellinger og skisserer problemstillinger som kan brukes som bakgrunn for drøfting og refleksjon, og utfordrer på den måten førskolelærerens holdninger og handlinger. Kristin Rydjord Tholin er førstelektor ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Vestfold, og har publisert fagartikler og bidratt i bøker om førskolelæreryrket og førskolelærerutdanning.
Les mer
Boka retter oppmerksomheten mot yrkesetisk kompetanse, som er ett av de fem kompetanseområdene i førskolelærerutdanningen. Det omfatter førskolelærerens evne til å reflektere over barnehagens verdigrunnlag, over egne verdier, holdninger og væremåte, og over etiske utfordringer i yrket. Har register og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245006162
Publisert
2008-07-08
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
314 gr
Høyde
241 mm
Bredde
171 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
154