Demokrati som livsform er det sentrale i bokens kapitler. Hvordan kan vi forstå barnehagens ulike aktiviteter, rutiner og relasjoner som demokratiske praksiser? Er demokrati som begrep eller som konstruksjon egnet til å forstå barns hverdag og oppvekst? Med utgangspunkt i varierte teoretiske perspektiver drøfter forfatterne premisser for demokratiske prosesser i barnehagen. Motstand, overskridelser og forhandling er grunnleggende for demokratidannelse og kan leses inn i barns fellesskap, lek og læringsaktiviteter. Det handler ikke om å finne én riktig praksis, men om å skape vilkår for deltakelse og fellesskap preget av åpenhet og vilje til å endre barnehagens mange praksiser. De ulike kapitlene i boken baserer seg på praksisrelaterte forskningsprosjekter og knytter slik sammen teori og praksis. Kirsten Elisabeth Jansen har undervist ved barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder i tjue år. Hun har deltatt i flere utviklings- og forskningsprosjekter relatert til barns rett til medvirkning. Jansen har skrevet flere fagbøker og artikler relatert til barnehagefeltet. Hun er nå pensjonist. Jon Kaurel er doktorgradsstipendiat ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider med en avhandling som omhandler de siste femten års barnehagepolitikk, og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsforbundets sentrale sekretariat. Turi Pålerud er politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er utdannet førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk. Pålerud har arbeidet i barnehage, i førskolelærerutdanningen og i barnehagelærernes fagforening. Hun har også skrevet og redigert bøker for profesjonen og barnehagelærerutdanningen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245016529
Publisert
2015-10-13
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
386 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
199