Andre verdenskrig var bare noen timer gammel da slaget om Atlanterhavet, det lengste felttoget under andre verdenskrig, startet. Det forsvarsløse passasjerskipet Athenia ble senket av den tyske ubåten U-30. Samtidig ble den norske handelsflåten en del av krigen. Norge var nøytralt, men det hjalp lite da de tyske ubåtene fant de norske skipene og senket dem med sine torpedoer. De første ble torpedert allerede i september 1939. Da Norge ble okkupert av Hitler-Tyskland var den aller største delen av vår handelsflåte ute og seilte. De fikk ordre om å søke alliert eller nøytral havn, noe alle gjorde. Allerede i april 1940 ble Nortraship - Norges eget statsrederi - opprettet med flere hundre skip og tusenvis av sjømenn. De norske skipene ble satt inn i konvoifart på Atlanteren for å forsyne Storbritannia med livsviktige forsyninger: drivstoff, mat og alt det England trengte for å overleve og fortsette krigen mot Tyskland. Hadde det ikke vært for den norske handelsflåten, ville Churchills Storbritannia tapt denne kampen, og verden kunne sett annerledes ut. Det skjedde ikke, og Hitler led nederlag, og mye av grunnen til dét ligger i de norske krigsseilernes innsats i Atlanterhavet. Slaget om Atlanterhavet 1939-1945 og de norske krigsseilerne forteller hele historien om krigsdramaet som utspilte seg i Atlanterhavet måned for måned. I tillegg er det egne kapitler om den norske Marinen og den norske Handelsflåten, og Jon Michelet har skrevet en introduksjon.
Les mer
Introduksjon ved Jon Michelet. Undertittel hentet fra omslaget

Produktdetaljer

ISBN
9788292938546
Publisert
2016-08-31
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Ares forlag
Vekt
310 gr
Høyde
210 mm
Bredde
135 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
256

Forfatter
Contributions by
Oversetter