##Front wing:## Thor Øivind Jensen er cand.polit. i statsvitenskap fra 1979 ved Universitetet i Bergen og har arbeidet der som førsteamanuensis. Emeritus fra 2021. Har forsket og publisert om helse, pasienterfaringer, rettigheter, demokrati, informasjonsteknologi, brukererfaringer med offentlige tjenester, mat og ernæring, energi og bærekraft, forbrukerpolitikk og endringer i offentlig sektor. Alt med et (for-)brukerperspektiv. Han er også mye brukt som foredragsholder, foreleser og ekstern sensor ved mange universiteter og høyskoler. Eivind Jacobsen er direktør for Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet. Han er sosiolog med ph.d. i vitenskapsstudier fra Universitetet i Oslo. Jacobsen har over lang tid arbeidet bredt med mange og varierte problemstillinger knyttet til forbrukets rolle og forbrukernes stilling i samfunnet. Morten William Knudsen er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og Universitetslektor II ved NTNU. Han er utdannet fra NHH, og har 25 års erfaring med undervisning innenfor forbrukeratferd og forbrukersosiologi. Han har tidligere vært redaktør på Forbrukersosiologi: Makt, Tegn og Mening i Forbrukersamfunnet, Cappelen Akademiske, 2007. Gerhard Schjelderup er seniorrådgiver i HR ved Handelshøyskolen BI, og har jobbet 19 år som høyskolelektor innen ulike kommunikasjonsfag ved samme institusjon. Har en MSc i Communication fra ISU. Har tidligere vært redaktør på Forbrukersosiologi: Makt, Tegn og Mening i Forbrukersamfunnet, Cappelen Akademiske, 2007. ##Back## Pingle eller bølle, selvrealiserende eller slave? Forbrukeren står fram som en av vår tids mest ambivalente skikkelser. For noen er hun den som skal redde verden – fra staten, fra kapitalen eller fra økologisk kollaps, for andre er hun et sneversynt, samvittighetsløst ødeland, for andre igjen en avmektig og manipulert stakkar – kapitalismens kanonføde og evige offerlam. Uenighetene finnes også igjen i forståelsen av det tilstøtende fenomenet forbruk. For noen er det ganske enkelt hverdagslivet, slik det utfolder seg for de fleste av oss. For andre er det en egennyttig, strategisk velgende aktivitet som får sitt fremste utløp i butikken og på nettet. Dette er en bok om forbrukersosiologi, det å forstå forbruket og forbrukernes rolle i samfunnet. I boka belyser forskere fra ulike forskningsinstitusjoner dette komplekse feltet, tuftet på ulike akademiske tradisjoner med et mangfold av tilnærminger. Bidragene viser hvordan begrepene, overalt hvor de brukes, mobiliseres i tungt ladede moralske og politiske diskusjoner om rettferdighet, det gode liv, staten, markedet, begjær, synd, skam eller økologisk og politisk ansvar. Vi ser også på hvordan den pågående digitaliseringen av hverdagslivet aktualiserer og endrer mange av disse problemstillingene og hvordan forbrukeren blir forsøkt mobilisert for å skape en mer bærekraftig verden. Boken er spesielt aktuell for samfunnsfag og økonomiske fag på høyskole- og universitetsnivå, men henvender seg også til alle som er opptatt av hvordan markedet og forbruket former våre liv. ##Back wing:## Med bidrag av: – Trond Blindheim – Arne Dulsrud – Runar Døving – Ottar Hellevik – Gudmund Hernes – Håvard Huse – Eivind Jacobsen – Thor Øivind Jensen – Ingun Grimstad Klepp – Ingeborg Astrid Kleppe – Morten William Knudsen – Knut Kolnar – Gerhard Schjelderup – Ardis Storm-Mathisen – Dag Slettemeås – Pål Strandbakken – Karl-Fredrik Tangen – Victoria Wyszynski Thoresen
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245056747
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok