##Front wing:## Thor Øivind Jensen er cand.polit. i statsvitenskap
fra 1979 ved Universitetet i Bergen og har arbeidet der som
førsteamanuensis. Emeritus fra 2021. Har forsket og publisert om
helse, pasienterfaringer, rettigheter, demokrati,
informasjonsteknologi, brukererfaringer med offentlige tjenester, mat
og ernæring, energi og bærekraft, forbrukerpolitikk og endringer i
offentlig sektor. Alt med et (for-)brukerperspektiv. Han er også mye
brukt som foredragsholder, foreleser og ekstern sensor ved mange
universiteter og høyskoler. Eivind Jacobsen er direktør for
Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet. Han er sosiolog med
ph.d. i vitenskapsstudier fra Universitetet i Oslo. Jacobsen har over
lang tid arbeidet bredt med mange og varierte problemstillinger
knyttet til forbrukets rolle og forbrukernes stilling i samfunnet.
Morten William Knudsen er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og
Universitetslektor II ved NTNU. Han er utdannet fra NHH, og har
25 års erfaring med undervisning innenfor forbrukeratferd og
forbrukersosiologi. Han har tidligere vært redaktør på
Forbrukersosiologi: Makt, Tegn og Mening i Forbrukersamfunnet,
Cappelen Akademiske, 2007. Gerhard Schjelderup er seniorrådgiver i HR
ved Handelshøyskolen BI, og har jobbet 19 år som høyskolelektor
innen ulike kommunikasjonsfag ved samme institusjon. Har en MSc i
Communication fra ISU. Har tidligere vært redaktør på
Forbrukersosiologi: Makt, Tegn og Mening i Forbrukersamfunnet,
Cappelen Akademiske, 2007. ##Back## Pingle eller bølle,
selvrealiserende eller slave? Forbrukeren står fram som en av vår
tids mest ambivalente skikkelser. For noen er hun den som skal redde
verden – fra staten, fra kapitalen eller fra økologisk kollaps, for
andre er hun et sneversynt, samvittighetsløst ødeland, for andre
igjen en avmektig og manipulert stakkar – kapitalismens kanonføde
og evige offerlam. Uenighetene finnes også igjen i forståelsen av
det tilstøtende fenomenet forbruk. For noen er det ganske enkelt
hverdagslivet, slik det utfolder seg for de fleste av oss. For andre
er det en egennyttig, strategisk velgende aktivitet som får sitt
fremste utløp i butikken og på nettet. Dette er en bok om
forbrukersosiologi, det å forstå forbruket og forbrukernes rolle i
samfunnet. I boka belyser forskere fra ulike forskningsinstitusjoner
dette komplekse feltet, tuftet på ulike akademiske tradisjoner med et
mangfold av tilnærminger. Bidragene viser hvordan begrepene, overalt
hvor de brukes, mobiliseres i tungt ladede moralske og politiske
diskusjoner om rettferdighet, det gode liv, staten, markedet, begjær,
synd, skam eller økologisk og politisk ansvar. Vi ser også på
hvordan den pågående digitaliseringen av hverdagslivet aktualiserer
og endrer mange av disse problemstillingene og hvordan forbrukeren
blir forsøkt mobilisert for å skape en mer bærekraftig verden.
Boken er spesielt aktuell for samfunnsfag og økonomiske fag på
høyskole- og universitetsnivå, men henvender seg også til alle som
er opptatt av hvordan markedet og forbruket former våre liv. ##Back
wing:## Med bidrag av: – Trond Blindheim – Arne Dulsrud – Runar
Døving – Ottar Hellevik – Gudmund Hernes – Håvard Huse –
Eivind Jacobsen – Thor Øivind Jensen – Ingun Grimstad Klepp –
Ingeborg Astrid Kleppe – Morten William Knudsen – Knut Kolnar –
Gerhard Schjelderup – Ardis Storm-Mathisen – Dag Slettemeås –
Pål Strandbakken – Karl-Fredrik Tangen – Victoria Wyszynski
Thoresen
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056747
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok