Hvordan kan man få fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre? Dette er en bok om observasjon og vurdering. Når pedagoger og lærere ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige spørsmål seg:Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i praksis?Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende?Hvor godt ser jeg min egen undervisning eller veiledning? Denne boken handler om slike spørsmål ? og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se din egen pedagogiske praksis bedre. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode. Han redegjør blant annet for bruk av loggskriving, intervju og spørreskjema. I denne nye utgaven av boken er kapitlet om audio- og video-observasjon og transkripsjon utvidet og ajourført. Forfatteren omtaler også viktige avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse og konstruktiv vurdering. Det vurderende øyet inneholder mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere og veiledere i ulike kontekster som ønsker økt innsikt om observasjon og vurdering som redskap til å utvikle sin pedagogiske profesjonalitet.
Les mer
Forfatterne gir en innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av blant annet loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeidet belyses også. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Har litteraturliste.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2011. Sidetall og illustratør hentet fra trykt utgave

Produktdetaljer

Publisert
2013-05-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok

Illustratør