Denne teksten gjelder for akademika.no (nettbutikken). Har du handlet i en av våre fysiske Akademika-butikker: ta kontakt med den aktuelle butikken.
Returadresse:
Akademika.no
Postboks 145, Rema1000
Kalbakken
0903 OSLO
NB. Vi tar ikke imot retur av varer som er handlet på Akademika.no i våre butikker. Pakker i postoppkrav blir ikke hentet ut.
Angrerett
Du kan angre et kjøp innen 14 dager etter at du mottar pakken. Du har ytterligere 14 dager å få den returnert til oss etter at du sier fra til oss om at du angrer kjøpet. Du vil få tilbakeført pengene til din konto innen 14 arbeidsdager etter at bøkene er registrert returnert til oss. I følge angrerettloven er det kunden selv som skal betale for returporto og returnere varen forsvarlig innpakket. Om varen er tatt i bruk har vi som selger rett til å kreve erstatning ved verdiforringelse, om det er synlig tegn til bruk. Angreretten gjelder ikke hvis forseglingen er brutt for kalkulatorer eller andre produkter som har dette. Det er ikke angrerett på gavekort og nedlastbare produkter som e-bøker.
Angreskjema
Om du skulle angre kjøpet ditt vennligst fyll ut dette skjemaet og følg instruksene som beskrevet på side 2.
Har du spørsmål, ta kontakt med oss.
Reklamasjon
Dersom det skulle være en feil på varen du har mottatt, ber vi deg ta kontakt med kundeservice, eventuelt sende en e-post med dokumentasjon på dette (f.eks. bilde av varen). Defekt bok erstattes med ny og vi sender etikett for fri retur.
Kreditering/Tilbakebetaling
Dersom du har mottatt en faktura vil denne bli kreditert. Kreditnota blir sendt når returen er ferdig behandlet. Dersom du har betalt for varen enten med faktura eller kort, vil pengene bli tilbakeført til din konto innen 14 arbeidsdager etter at returen er registrert hos oss. Normalt tilbakefører vi pengene direkte til ditt bankkort. NB! Legg ved kontonummer pengene skal betales til i returen, eventuelt kontakt oss og oppgi dette.
Ved betaling via Klarna/VIPPS reserveres beløpet på kortet frem til boken er levert. Når vi krediterer vil reservasjon frigjøres/betaling refunderes når kreditert.
Om du har valgt faktura via Klarna og den ikke er betalt, anbefaler vi at du pauser fakturaen hos Klarna for å unngå at denne forfaller eller blir purret på. Dette gjør du enkelt via Klarnas app eller ved å kontakte Klarnas kundeservice her.
E-bøker
Det er ingen returrett på e-bøker. Når du kjøper en e-bok får du tilgang til boken umiddelbart. Du samtykker til at leveringen påbegynnes umiddelbart og at du derfor ikke har angrerett på kjøpet, jf. angrerettlovens § 22 bokstav n.
Leveringstider
Akademika.no etterstreber rask levering til alle våre kunder. Leveringstiden som oppgis på din ordrebekreftelse, angir forventet antall virkedager fra bestillingstidspunkt til boken ligger i din postkasse eller er klar til henting ved ditt postkontor (servicepakke, over 2 kg.)
På lager, sendes nå: Varen er fysisk på vårt hovedlager i Oslo, og varene sendes fortløpende ut og senest neste arbeidsdag.
Norske bøker: 1-6 virkedager
Utenlandske bøker: 10–20 virkedager
Bøker som produseres på bestilling (POD-print on demand): 2-6 uker
Da våre utenlandske forsendelser går direkte fra leverandør til deg, kan levering i enkelte tilfeller ta opp til en måned. Om forsinkelsen overskrider én måned kan boken returneres kostnadsfritt. Om dette er tilfellet med din forsendelse ta kontakt med kundeservice for returetikett. Følgende forhold kan forsinke leveransen:
- Helg og helligdager
- Tidspunkt på dagen du bestiller
- Utsolgt/uforutsette forhold hos forlag/leverandør
- Uforutsette/helligdagsforhold hos posten
Delleveranse
For at du skal motta bøkene så raskt som mulig sender Akademika deg fortløpende enkeltbøker i din bestilling. Dermed kan du som har bestilt flere bøker, motta disse i flere delleveranser. Akademika belaster deg ikke ekstra fraktkostnader for dette.
Avvik og melding
Dessverre kan det oppstå uforutsette forsinkelser hos leverandører og hos Posten. Akademika vil gjøre sitt beste for å gi deg løpende informasjon om hva som skjer med bestillingen din, og når du kan forvente levering. I perioder med stor belasting hos kundeservice, som ved semesterstart, kan det ta lenger tid enn ønsket å sende ut avviksmeldinger til våre kunder.
Frakt og ekspedisjonsgebyr
Ordrer fra kr 299,- sendes fraktfritt i Norge med Posten som transportør.
Ordrer opptil kr 298,- får et portotillegg på kr 49,- med Posten som transportør.
Ordrer hvor det velges HeltHjem som transportør, får ett portotillegg på kr 55,- uansett ordresum.
Portotilleggene gjelder uavhengig av antall pakker en ordre blir levert i.
Transportør velger du selv i kassen når du skal fullføre ordren.
Avbestilling av vare eller kansellering av ordre
Ønsker du å avbestille en vare på ordren eller kansellere hele ordren, må du ta kontakt snarest med kundeservice. Vi har veldig rask service og det blir plukket og pakket alle dager i uken. Er varer sendt/ferdig pakket må de returneres når du mottar de. Se retur og angrerett. For varer vi har i bestilling, eller at vi klarer å stoppe/endre ordren, går det helt fint å avbestille/kansellere.