Hvordan bli en god observatør? Gjennom å delta i barnehagens hverdagsliv blir barnehagelæreren kjent med barna og deres interesser og preferanser. Samtidig trenger han/hun gode metoder for å observere og danne seg et helhetlig bilde av det enkelte barnet og samspillet i barnegruppa. Forfatteren går inn i observasjonsbegrepet og hva dette kan bety for barnehagelærerens yrkesutøvelse. Hva innebærer observatørrollen? Hvilke observasjonsmetoder oppleves riktige å bruke i ulike sammenhenger? Hva må barnehagelæreren reflektere over? I Den observerende barnehagelæreren ønsker forfatteren å gi svar på disse spørsmålene. I boka blir leseren presentert for ulike sider av observasjon som arbeidsmetode. For å underbygge det fagteoretiske stoffet gir forfatteren flere eksempler på observasjoner fra barnehagehverdagen. Mona Halsaunet Frønes er høyskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, hvor hun hovedsakelig underviser i kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring. Veiledning og oppfølging av studenter er en sentral del av jobben, i tillegg til kompetanseutviklingsarbeid i flere barnehager. Frønes er utdannet barnehagelærer med mastergrad i førskolepedagogikk. Hun har også utdanning i sosiologi og videreutdanning i ledelse, veiledning og universitets- og høyskolepedagogikk. Frønes er medredaktør for boka Praksisboka for barnehagelærerstudenten.
Read more

Product details

ISBN
9788245022759
Published
2019-01-08
Edition
1. edition
Publisher
Fagbokforlaget Akademisk
Weight
335 gr
Height
240 mm
Width
170 mm
Thickness
11 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
158
Genre
Faglitteratur