Nyankomne andrespråkselever står overfor en stor læringsoppgave: De skal tilegne seg det norske språket samtidig som de skal fortsette sin faglige utvikling - på norsk. Dette krever at de får ei tilpassa opplæring både i språk og fag, at språk- og fagopplæringa ses i sammenheng, og at opplæringa er ressursorientert og tar utgangspunkt i elevenes erfaringer, kunnskaper og flerspråklige kompetanse.

Denne boka gir ei teoretisk og didaktisk innføring i hvordan ei slik helhetlig og integrert opplæring kan planlegges, organiseres og gjennomføres. Forfatterne presenterer det sosiokulturelle teorigrunnlaget for slik opplæring, før de tar for seg det didaktiske arbeidet med ordforråd, muntlighet, lesing og skriving.

Opplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever er i fokus i boka. Den er også nyttig lesning for alle lærerstudenter og lærere som kommer til å få, eller har andrespråkselever i sitt klasserom.

2. utgave er oppdatert i tråd med opplæringsloven av 2024.
Read more

Product details

ISBN
9788215072906
Published
2024-10-11
Edition
2. edition
Publisher
Aschehoug & Co
Weight
327 gr
Height
242 mm
Width
170 mm
Thickness
11 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
150
Genre
Faglitteratur