Grunnlaget for denne boken er en erkjennelse av at alle begreper om og i samfunnet gir rom for tolkning. Begreper er mangetydige, og meningsinnholdet i ett og samme begrep er avhengig av hvilke kontekster det brukes i, både i tid (fortid og samtid) og rom (ulike nasjonale, sosiale og politiske sammenhenger).

Antologien belyser tre overordnede spørsmål for fagfeltet:
- kjennetegn ved samfunnsfaglige begreper
- begrepsforståelse og samfunnsfaglig dannelse
- samfunnsfaglige begreper i tids- og romkontekster

Boken tar nye perspektiv på et tidligere mindre utforsket område i samfunnsfagdidaktikken, med utgangspunkt i historie og samfunnskunnskap, og gjør en form for grenseoppgang mellom hvilke tilnærminger disse to fagene har til begrepsanalyse fra hvert sitt utgangspunkt.

Antologiens forfattere er samfunnsfagdidaktikere fra både historie og samfunnsvitenskap i de tre skandinaviske landene. Metodologien i kapitlene er basert på læreplan- og lærebokanalyse, intervju med lærere og klasseromsobservasjon. Til sammen gir de et bredt bilde av begrepsanalysens betydning, eller mulige betydning, i samfunnsfaglig opplæring.

Boken henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere og forskere i samfunnsfagdidaktikk, men er også relevant for praktiserende samfunnsfaglærere.
Read more

Product details

ISBN
9788215055572
Published
2024-02-23
Edition
1. edition
Publisher
Aschehoug AS
Weight
395 gr
Height
240 mm
Width
170 mm
Thickness
12 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Number of pages
197
Genre
Faglitteratur