Boken presenterer og diskuterer hvorfor og hvordan lærere i barnehage og skole skal dokumentere barns utvikling og læring, og den avklarer sentrale begreper knyttet til dette. Forfatterne knytter temaet dokumentasjon til læreplanarbeid, spesialpedagogisk virksomhet og samarbeid, og belyser både etiske og juridiske perspektiver ved bruk av dokumentasjon i forbindelse med barn og unges utvikling og læring. Et sentralt tema er barns lærings- og mestringsfølelse. Spørsmål som stilles, er: Hvordan kan barnehage og skole ta i bruk ulike former for dokumentasjon til barns beste? Hvordan kan dokumentasjon overføres mellom ulike samarbeidende instanser? Og hvordan ivaretas foreldrenes medvirkning i dette? Sidsel Germeten er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Finnmark, ved masterstudiet i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. Hun har publisert en rekke artikler, bøker og rapporter fra forskning om begynneropplæring, spesialundervisning, skoleledelse og klasseromsforskning. Eva Skogen er utdannet førskolelærer, spesialpedagog og cand.paed., og hun arbeider som førstelektor ved avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høgskolen i Oslo, førskolelærerutdanningen. Hun har tidligere publisert kapitler i ulike lærebøker, og er redaktør for og medforfatter av boken Å være leder i barnehagen. Eva Skogen er også medforfatter av boken Rett skal være rett - Juridiske og pedagogiske utfordringer i barnehagen.
Les mer
Boken diskuterer hvorfor og hvordan lærere i barnehage og skole skal dokumentere barns utvikling og læring. Temaet dokumentasjon knyttes til læreplanarbeid, spesialpedagogisk virksomhet og samarbeid, og belyser etiske og juridiske perspektiver ved bruk av dokumentasjon. Et sentralt tema er barns lærings- og mestringsfølelse. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245009934
Publisert
2011-06-08
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
343 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
176