Denne boken omhandler barns sosiale læring og kognisjon i kombinasjon med teori om narrativ læring og utvikling, og bygger teoretisk på sosiokulturelle perspektiver, hvor barns språklige deltakelse og språklige forhandlinger anses som grunnleggende for læring. Gjems bygger delvis på analyser hun har gjort av barns spontane narrativer, som de har fortalt til barnehagepersonale i ulike hverdagssituasjoner. Gjennom presentasjonen av slike narrative grep viser hun hvordan barn, avhengig av samtalekonteksten, forstår at andre ikke nødvendigvis deler deres oppfatninger, og at de må forklare og utdype tema for dem. Når barn forteller, lærer de også om kultur og hvordan omgivelsene forventer at en hendelse skal presenteres. Boken er et unikt bidrag til å øke forståelsen for barns læring, og er primært skrevet for førskolelærerutdanningen, men vil også være av interesse for studenter i allmennlærerutdanningen. Liv Gjems er dr.polit., utdannet førskolelærer og cand.paed. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold.
Les mer
Omhandler barns læring i barnehagen og hvordan barn lærer når de deltar i narrativ praksis sammen med voksne. Den viser hvordan barn trekker inn bakgrunnsinformasjon, hvordan de lager sammenhenger og presenterer årsaksforklaringer. Boken er primært tilegnet førskoleutdanningen, men kan være nyttig også i allmenlærerutdanningen. Med referanser og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245005332
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
318 gr
Høyde
220 mm
Bredde
155 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
196

Forfatter