Steder, rom og materialer møter og omslutter barn i barnehagen hver
dag. Betydningen de har for barnehagens praksiser, er ofte
underkommunisert, og barnehagelæreren ses ofte som den avgjørende
kraften i utviklingen av rommenes innhold. Boken presenterer en
teoretisk bevegelse fra fenomenologi til posthumanisme og utfordrer
forståelsen av menneskets subjektposisjon i en materiell verden.
Barnehagelivets praksis skrives frem som noe som blir til og
materialiserer seg sammen med menneskene, tingene, ideene og
diskursene som presenteres i denne boken. Begreper som kiasme, agens
og romtidmaterialitet tas i bruk for å gjøre analyser av empiriske
eksempler fra forskningsprosjekter i barnehager. Leseren tas med inn i
møter med steder, rom og materialitet gjennom teoretiske perspektiver
og gjennom eksempler fra hverdagslivet i barnehagen. Boken er skrevet
for studenter på bachelor- og masternivå samt for profesjonsutøvere
og forskere som er nysgjerrige på teorier og sammenkoblinger som kan
bevege praksis. Else Cathrine Melhuus er dosent i pedagogikk, og
Solveig Nordtømme er førsteamanuensis i pedagogikk. Begge jobber i
barnehagelærerutdanningen ved henholdsvis Universitetet i Agder og
Universitetet i Sørøst-Norge, og deres forskningsinteresse er
knyttet til hvordan steder, rom, mennesker og ting inngår i
pedagogiske praksiser.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056952
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok