Hva er temperament, og hvilken betydning har det for barn og unges trivsel og fungering? Dette temaet belyses ut fra ulike vinkler i denne første norskspråklige boken om temperament hos barn og unge. Temperament kan bidra til å forklare ulikheter i barn og unges atferd og emosjonelle reaksjoner og danne et viktig utgangspunkt for miljømessig tilrettelegging og forebygging. På bakgrunn av dette har temperamentsbegrepet etter hvert fått betydning innen ulike pedagogisk-psykologiske miljøer. Åtte bidragsytere belyser temaet fra ulike vinkler: Innledningskapittelet gir et overblikk over temperament og bokens tematikk. Et historisk tilbakeblikk gir grunnlag for forståelsen av begrepet temperament i et pedagogisk-psykologisk perspektiv. Transaksjonsmodellen illustrerer hvordan temperament påvirker barns utvikling. Kartlegging av elever i norsk skole viser at temperament har innvirkning på sosial og faglig læring. Er det egentlig kjønnsforskjeller i temperament? Temperamentsbasert selvregulering er viktig for det å være «skoleklar». Stress hos barn og unge har sammenheng med medfødte temperamentskjennetegn. Kunnskap om temperament er nyttig i forebygging og planlegging i skolen.Temperament hos små og store barn er en aktuell pensumbok i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen samt i utdanninger innenfor sosialfagene. Boken kan også være interessant og relevant for foreldre og andre som treffer barn og unge i privat eller yrkesmessig sammenheng.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202717520
Publisert
2023-03-28
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
316 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
148

Redaktør