Hva er en pedagogisk handling? Det er spørsmålet forfatterne i denne
boken forsøker å besvare. En pedagogisk handling bør være en
handling som har som mål å fremme læring. Men hvordan skal vi velge
rett handling? Vi kan få elevene til å pugge, øve og repetere. Som
lærere kan vi påminne, formane, kritisere og rettlede elevene. Men
vi kan også godkjenne, belønne og anerkjenne handlingene deres.
Hvordan kan vi forstå og skape kunnskap om pedagogiske handlinger?
Dette er spørsmål denne boken utforsker. Gjennom empiriske studier
og begrepslige refleksjoner vil forfatterne bygge bro mellom forskning
og praksis og mellom teori og handling. Derfor inneholder alle
kapitlene en praktikerrefleksjon. Hvert kapittel ser spesielt på et
spesifikt element av pedagogiske handlinger diskutert gjennom
teoretiske diskurser og praktiske eksempler. Noen kapitler vektlegger
de mellommenneskelige aspektene av pedagogiske handlinger, som
kommunikasjon, relasjonsbygging og konflikthåndtering. Andre kapitler
reflekterer over de mer strukturelle aspektene av pedagogisk praksis.
Bokens redaktører er Tobias Werler og Herner Sæverot. Bidragsytere
er May-Britt Revheim Brekke, Dziuginta Baraldsnes, Tatiana Chemi, Knut
Eriksen Eide, Marianne Leikvoll Eide, Kristian Firing, Robert Mjelde
Flatås, Vibeke Solsvik Foldnes, Vigdis Stokker Jensen, Gunnvi Sæle
Jokstad, Preben Olund Kirkegaard, Kjersti Lea, Gaute Auflem Lillesund,
Leif Inge Magnussen, Elisabeth Suzen og Glenn-Egil Torgersen. Tobias
Werler er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og
skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Herner Sæverot er professor
i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved
Høgskulen på Vestlandet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056501
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter