Formell og systematisk læring skjer gjennom undervisning i skolen. Skolen gir elevene kunnskap, verdier og livstolkning i samsvar med et fastlagt pensum som er lovbestemt. Læring skjer også gjennom uformell påvirkning utenom skolen, og ikke minst gjennom media. Media sin «parallelle skole» er dominert av underholdning og reklame, med verdier og livstolkning etter fritt valg. Media har en veldig påvirkningskraft i dag. Hva gjør denne verdidualismen med barna i forhold til deres identitet- og karakterutvikling? Dette er bokas hovedtema. Gudmund Gjelsten er teolog og medieforsker. Gjelsten har hatt studieopphold ved Yale University og Fuller Theological Seminary. Han har variert journalistisk praksis og mediepedagogisk erfaring fra inn- og utland. Asbjørn Simonnes arbeider ved avdeling for samfunnsfag, Høgskulen i Volda. Simonnes har Doctor of Ministry graden om barn i risikosona (1996) og PhD-graden om medias innflytelse på barn og unges identitets- og karakterutvikling (2004). Forfatterne har blant annet gitt ut boka Å vekse opp i eit mediesamfunn (1997).
Les mer
Boka tar for seg hvordan barn påvirkes både av læring i skolen og via underholdning og reklame i media, og hvilke utfordringer denne verdidualismen innebærer for hjem og skole. Del en beskriver bakgrunnen og framveksten av et nytt oppvekstmiljø, del to barn og unges opplæringssituasjon i et digitalt samfunn og del tre tar for seg framtidens skole i mediesamfunnet. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere i etter- og videreutdanning innen fagfeltet kommunikasjonspedagogikk, samt foreldre. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245003154
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
490 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
255