Vi lever i et stadig mer medieskapt samfunn. Mediene bidrar til å
sette dagsorden for den offentlige debatten, og de skaper
forståelsesrammer som påvirker vår måte å se verden på. Samtidig
er mediebruken i endring, og Internett og sosiale medier blir stadig
viktigere for mange. Denne boken behandler en rekke temaer og
utfordringer knyttet til dette. Den økte bruken av Internett og
sosiale medier har gitt mange mulighet til å ytre seg, kommunisere og
få tilgang på informasjon. Samtidig åpner denne medieutviklingen
for at både individer, foretak og stater kan profittere på å
overvåke trafikken. Profesjonsutøvere på mediefeltet må ha et
reflektert forhold til etikk og samfunnsansvar. Med nye trusselbilder
øker behovet for omfattende sikkerhets- og kontrollsystemer, men
slike tiltak kan komme i strid med demokrati og menneskerettigheter.
Dette er blant temaene som tas opp i denne boken. Den gir en oversikt
over mediefeltet, eierskapsforhold, lovgivning,
kommunikasjonsbransjen, bedrifters mediehåndtering og
mediestrategier, krisekommunikasjon, helsekommunikasjon m.m. Boken
presenterer forskning på sentrale områder, og har samtidig en
praktisk tilnærming. Den retter seg mot studenter i mediefag,
økonomi- og administrasjonsfag, helsefag og kulturfag, og vil også
være nyttig for yrkesutøvere som trenger økt innsikt i mediefeltets
realiteter og virkemåter. Robert W. Vaagan (f. 1953) er dr.philos.
fra Universitetet i Oslo (1999) med en avhandling om russisk
litteraturkritikk og journalistikk. Han er førsteamanuensis ved
Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og
Akershus.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029260
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter