Denne boken viser at endring er mange forskjellige fenomener, skjer
på mange ulike måter og kan ha helt ulike årsaker og drivkrefter.
Den bidrar også til å utvikle en konstruktiv teori om planlagt
organisasjonsendring. Boken har to hoveddeler. Del 1 tar opp hvordan
det er mulig for organisasjoner å aktivt endre seg for å møte nye
utfordringer de står overfor. Forfatteren gir en analysemodell basert
på fire elementer: drivkrefter, endringens innhold og omfang,
endringsprosessen og endringskonteksten. Del 2 tar opp hvordan en
organisasjon kan gjennomføre en planlagt endring. Det er lagt vekt
på hvordan de som er ansvarlige for å gjennomføre endring
endringsagentene kan benytte ulike endringsstrategier, og hvordan
planlagte endringsprosesser kan ledes. Forfatteren viser hvordan ulike
endringsstrategier og ulike måter å lede endring på kan være like
effektive, men i ulike situasjoner. Fremstillingen i boken er
tverrfaglig, og baserer seg på forskning fra så vel psykologi og
sosiologi som statsvitenskap og økonomi. Et omfattende kildemateriale
gjør den også egnet for de som ønsker å studere endring i
organisasjoner nærmere. Denne boken foreligger også i engelsk utgave
utgitt av Fagbokforlaget med tittelen Organizational Change and Change
Management. Dag Ingvar Jacobsen er professor ved Universitetet i
Agder, og er mye brukt som foredragsholder. Han er forfatter av flere
bøker innenfor organisasjon og ledelse, statsvitenskap og metode.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031775
Publisert
2019
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter