I denne boka presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og
didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns
tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå
fagtekster. Sentrale temaer er begynneropplæring, prosessorientert
forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med
lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold. Alle temaene bygger
på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Tredje
utgave er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet
2020. I det nye norskfaget er lesing særlig viktig i kjerneelementene
«Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst». Samtidig
står norskfaget sentralt i skolens arbeid med å utnytte den
ressursen språklig mangfold er og i arbeidet for et inkluderende
fellesskap. Disse temaene behandles i Lesing i utvikling. Boka er
beregnet på lærerstudenter, lærere og andre fagfolk og studenter
ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om barn
og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og
lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og
lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i
Innlandet der hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede
lærerutdanningsfag. Kulbrandstad er også styreleder i Nasjonalt
organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Hun er tidligere medlem av
den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har ledet rådet ved Norsk
barnebokinstitutt.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245039887
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter