Er du opptatt av mediene – av kommunikasjon, dialog, kultur,
identitet og demokrati? Metodebok for mediefag gir en innføring i
sentrale forskningsmetoder på feltet. Denne femte utgaven av boka tar
for seg dagens mediesituasjon, med plattformselskaper, sosiale medier
og nye medieteknologier. Bokas eksempler, perspektiver og
fremgangsmåter er oppdaterte. Boka gir metodekunnskap som er
nødvendig for å gjennomføre egne forskningsprosjekter. Denne
kunnskapen er også viktig for å kunne forholde seg kritisk til funn
og teorier presentert i faglitteraturen. Metodene som behandles i
boka, er blant annet kildekritikk, tekst-og diskursanalyse,
kvalitativt intervju og observasjon, spørreskjema og kvantitativ
innholdsanalyse. Krav til etikk og kvalitet i undersøkelser av både
tradisjonelle og nye medier er behandlet inngående. Utvalgte
vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer diskuteres også. Metodebok
for mediefag er skrevet for studenter i ulike medie- og
kommunikasjonsfag. Den egner seg også for tilgrensende fagområder
som kulturfag, journalistikk og markedsføring. Forfatterne Helge
Østbye, Knut Helland, Karl Knapskog, Leif Ove Larsen og Hallvard Moe
er alle knyttet til Institutt for informasjons- og medievitenskap ved
UiB.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245054255
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok