Denne boka handler om hvordan lagspillene fungerer og hvordan vi kan lære om og lede i lagspill. Hovedspørsmålet som ligger til grunn for boka er: Hvordan kan vi som trenere og lærere bidra til konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene vi inngår i? Rekkefølgen på de tre termene i boktittelen – lagspill, læring og ledelse – er et resultat av en bevisst tilnærming: • Tilrettelegging for læring må ta utgangspunkt i det som skal læres. Kapittel 2 og 3 handler derfor om lagspillenes kjennetegn, fremvekst, fellestrekk og egenart. • Siden lagspill i stor grad er et praktisk kunnskapsområde, står praksislæring i sentrum i kapittel 4. Hva ligger i læring som begrep og læring som prosess? Sammenhengen mellom læring i lagspill, læring om lagspill og læring gjennom lagspill framheves. • I kapittel 5 og 6 fl ytter vi fokuset fra de lærende til den som er ment å stimulere læringsprosessene – treneren eller læreren. Her drøftes ulike former for tilrettelegging og veiledning, lagspilltrenerens rolle som leder. Hovedspørsmålet her er hvordan treneren kan utvikle seg til å bli en mer reflekterende praktiker. Denne andre utgaven ajourført med nyere referanser og ny forskning. Bokas målgruppe er studenter som tar universitets- og høyskoleutdanning i idrett og kroppsøving. Også lærere i skolen og lagspilltrenere på alle nivåer – men kanskje spesielt innen ungdomsidretten – vil kunne finne inspirasjon i bokas pedagogiske og lederskapsmessige refleksjoner. Lars Tore Ronglan er professor ved Norges idrettshøgskole. Hans fagområder er læring og ledelse, coaching, ballspill og idrettssosiologi. Lars Tore er tidligere landslagsspiller og trener i håndball. Fra 2017 har han vært rektor ved Norges idrettshøgskole.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245056075
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok

Forfatter