Denne boka handler om hvordan lagspillene fungerer og hvordan vi kan
lære om og lede i lagspill. Hovedspørsmålet som ligger til grunn
for boka er: Hvordan kan vi som trenere og lærere bidra til
konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene vi inngår
i? Rekkefølgen på de tre termene i boktittelen – lagspill, læring
og ledelse – er et resultat av en bevisst tilnærming: •
Tilrettelegging for læring må ta utgangspunkt i det som skal læres.
Kapittel 2 og 3 handler derfor om lagspillenes kjennetegn, fremvekst,
fellestrekk og egenart. • Siden lagspill i stor grad er et praktisk
kunnskapsområde, står praksislæring i sentrum i kapittel 4. Hva
ligger i læring som begrep og læring som prosess? Sammenhengen
mellom læring i lagspill, læring om lagspill og læring gjennom
lagspill framheves. • I kapittel 5 og 6 fl ytter vi fokuset fra de
lærende til den som er ment å stimulere læringsprosessene –
treneren eller læreren. Her drøftes ulike former for tilrettelegging
og veiledning, lagspilltrenerens rolle som leder. Hovedspørsmålet
her er hvordan treneren kan utvikle seg til å bli en mer
reflekterende praktiker. Denne andre utgaven ajourført med nyere
referanser og ny forskning. Bokas målgruppe er studenter som tar
universitets- og høyskoleutdanning i idrett og kroppsøving. Også
lærere i skolen og lagspilltrenere på alle nivåer – men kanskje
spesielt innen ungdomsidretten – vil kunne finne inspirasjon i bokas
pedagogiske og lederskapsmessige refleksjoner. Lars Tore Ronglan er
professor ved Norges idrettshøgskole. Hans fagområder er læring og
ledelse, coaching, ballspill og idrettssosiologi. Lars Tore er
tidligere landslagsspiller og trener i håndball. Fra 2017 har han
vært rektor ved Norges idrettshøgskole.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056075
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter