Hva betyr mest for elevenes skoleprestasjoner? Hvilke forklaringer på
ulikheter i skoleprestasjoner finner vi? Denne fagfellevurderte
antologien tar for seg disse spørsmålene, og spesielt hva skolegang
og skoleprestasjoner har å si for barn og unge i et
livsløpsperspektiv. Boken belyser kunnskapsgrunnlaget på området og
ulike kunnskapssyn omkring vår forståelse av skolegang,
skoleprestasjoner, kjønnsmessige likheter/ulikheter omkring
skoleprestasjoner, hva skolebidraget har å si for skoleprestasjoner,
hvordan sosiokulturelle variabler spiller inn på skoleprestasjoner,
samt hvilken innvirkning hjemmeskole og digital undervisning kan ha
på skoleprestasjoner. For å få løftet frem bokens hovedtema fra
forskjellige perspektiv og fra ulike tematiske innganger belyser 13
forfattere dette med utgangspunkt i det rådende kunnskapsgrunnlaget
på området. Hensikten er ikke at boken skal komme med en entydig
forklaring på skoleprestasjoner isolert sett, men heller å løfte
frem noen ansatser til forståelsesrammer innenfor dette komplekse
feltet. Dette gjøres ved å se på barns vekst og utvikling fra de
tidlige barneår opp til høyere utdanning, i tillegg til se på
skoleprestasjoner fra både et konseptuelt og et kontekstuelt
ståsted. Boken er relevant for studenter innen lærerutdanning,
barnehagelærerutdanning og bachelor- og mastergradsstudenter i
pedagogikk og spesialpedagogikk. Den vil også være relevant for
etter- og videreutdanninger innen pedagogikk og helsefag. Redaktør
for boken er Rune Johan Krumsvik, og han har med seg bidragsyterne
Tone Kvernbekk, Kirsti Malterud, Harriet Bjerrum Nielsen, Sabine
Wollscheid, Ingeborg Caroline Foldøy Solli, Ann Gustavsen, Sara
Seehuus, Thea Bertnes Strømme, Runa Brandal Myklebust, Thomas
Nordahl, Peder Haug og Roger Säljö. Rune Johan Krumsvik er professor
(dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen (UiB) og
professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder
ved Institutt for pedagogikk, UiB (2010–2017), er
forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale
læringsfellesskap og faglig leder for forskerskolen Western Norway
Graduate School of Educational Research II (WNGER II).
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056457
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter