Det er en økende interesse for læreres profesjonelle utvikling, og
veiledning er et sentralt bidrag i denne utviklingen. Det er skrevet
mange bøker om veiledning, men denne boken tar for seg veiledning
knyttet til den helhetlige profesjonsutviklingen i skolen. Boken gir
innsikt i veiledning slik fenomenet behandles innen forskning,
utdanningspolitikk og i skolens praksis. Den vil med det gi veilederen
økt kompetanse til å lede og delta i alle utviklingsprosesser innen
læreprofesjonen der veiledning er involvert. Boken presenterer ny
kunnskap om veiledning av lærerstudenter i praksis, veiledning av
nyutdannede lærere, av kolleger generelt og veiledning av
utviklingsprosesser i et lærerkollegium. I tillegg til kapitler som
tar for seg veiledning i ulike sammenhenger i norsk skole, er det
også et kapittel som belyser veiledning og profesjonell utvikling i
et internasjonalt perspektiv. Boken er skrevet for lærere som tar
veilederutdanninger, og for lærerstudenter, lærere, skoleledere og
lærerutdannere som er opptatt av veiledningens rolle og betydning for
profesjonell utvikling i skolen. Bokens redaktører er Edel Karin
Kvam, Dag Roness, Marit Ulvik, Ingrid Helleve og Kari Smith.
Bidragsytere er Karen Birgitte Dille, Liv Eide, Hilde Marie Madsø
Jacobsen, Juliette Boks-Vlemmix, Randi Korneliussen, Eli Lejonberg,
Hilde Elise Lundervold, Monika Merket, Katrine Nesje, Lily
Orland-Barak, May Britt Postholm og Ane Kristine Aadland.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245057201
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok