Det er en økende interesse for læreres profesjonelle utvikling, og veiledning er et sentralt bidrag i denne utviklingen. Det er skrevet mange bøker om veiledning, men denne boken tar for seg veiledning knyttet til den helhetlige profesjonsutviklingen i skolen. Boken gir innsikt i veiledning slik fenomenet behandles innen forskning, utdanningspolitikk og i skolens praksis. Den vil med det gi veilederen økt kompetanse til å lede og delta i alle utviklingsprosesser innen læreprofesjonen der veiledning er involvert. Boken presenterer ny kunnskap om veiledning av lærerstudenter i praksis, veiledning av nyutdannede lærere, av kolleger generelt og veiledning av utviklingsprosesser i et lærerkollegium. I tillegg til kapitler som tar for seg veiledning i ulike sammenhenger i norsk skole, er det også et kapittel som belyser veiledning og profesjonell utvikling i et internasjonalt perspektiv. Boken er skrevet for lærere som tar veilederutdanninger, og for lærerstudenter, lærere, skoleledere og lærerutdannere som er opptatt av veiledningens rolle og betydning for profesjonell utvikling i skolen. Bokens redaktører er Edel Karin Kvam, Dag Roness, Marit Ulvik, Ingrid Helleve og Kari Smith. Bidragsytere er Karen Birgitte Dille, Liv Eide, Hilde Marie Madsø Jacobsen, Juliette Boks-Vlemmix, Randi Korneliussen, Eli Lejonberg, Hilde Elise Lundervold, Monika Merket, Katrine Nesje, Lily Orland-Barak, May Britt Postholm og Ane Kristine Aadland.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245057201
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok