Hvordan vurdere elevenes tekster? Tekstvurdering er et av de store temaene i skoledebatten. Denne boka gir svar. Vurdering av elevenes arbeid er et virkemiddel for å nå målene i læreplanen. Men vurderingsarbeid omfatter langt mer enn bare sluttvurdering. Vurdering og tilbakemelding underveis i læreprosessen, ofte i form av tekstrespons, er en sentral side ved all skriveopplæring. I denne boken diskuterer noen av våre fremste forskere didaktiske utfordringer i arbeidet med å vurdere tekster. Boken gir både en oversikt over feltet og en rekke ulike eksempler på hvor sammensatt vurderingsoppgaven er: Formalismens plass i skriveopplæringen, samarbeid i skriveprosessen og målet for digital tekstskaping er bare noen av dem. Dette er en faglig solid og forskningsmessig oppdatert bok for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere om vurderingsproblematikk knyttet til både skriftlige og muntlige tekster. Innhold: 1) Lars Sigfred Evensen: Vurdering av skrivekompetanse: En kompleks utfordring 2) Mari-Ann Igland: Ein ettertankens didaktikk: om forståinga av pedagogisk tekstkompetanse 3) Olga Dysthe og Frøydis Hertzberg: Den nyttige tekstresponsen - hva sier nyere forskning? 4) Kjell Lars Berge: Er fortolkningsfellesskap mulig å oppnå i skriveprøver? 5) Marit Allern: Mappevurdering - bidrag til en læringskultur i endring 6) Jon Smidt: Overgang. Skrivekulturer på ungdomstrinnet og i videregående skole 7) Sigmund Ongstad: Kan skriverutvikling planlegges? 8) Caroline Liberg: Skrivarprofiler över ämnesgränser 9) Sissel Lie: Samarbeid i skriveprosessen 10) Ellen Krogh: Potentialer og udfordringer i refleksionsskrivning 11) Laila Aase: Formalisme som støtte eller fallgruve i en danningsorientert skriveopplæring - det tradisjonelle dilemma 12) Norunn Askeland, Eva Maagerø, Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken: Den viktige skriveprøven. Tekstvurdering ved opptak til et forfatterstudium 13) Synnøve Matre: Vurdering av samtaletekstar som didaktisk utfordring 14) Hildegunn Otnes: Digital tekstskaping - hva er målet? - Kompetansemål, delmål, vurderingskriterier, kjennetegn
Les mer
Boka tar for seg utfordringer knyttet til vurdering av skriftlige og muntlige tekster, i tillegg til temaer som formalismens plass i skriveopplæringen, samarbeid i skriveprosessen og hva som er målet for digital tekstskaping. Boka er beregnet på lærerstudenter, lærere og lærerutdannere.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215014197
Publisert
2009-02-25
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
312 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
164