Hva er muntlig kompetanse og grunnleggende muntlige ferdigheter?
Hvordan skal vi legge til rette for trygge talesituasjoner og gode,
lærende samtaler? Hvordan kan vi skape aktive lyttere og fremme
elevers evne til muntlig tekstskaping og framføringskompetanse? Dette
er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven
av 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er gjennomgående
oppdatert i tråd med LK20. Boka har - 3 nye vitenskapelige artikler
om grunnleggende muntlige ferdigheter; muntlighet i det flerspråklige
klasserommet; chatbot som læringsressurs for muntlighet i skolen. - 4
reviderte artikler om elevers tekstskaping; samtalen i klasserommet;
lytting; retorikk. - 101 grep som binder teori og praksis sammen på
bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De konkrete og
praktiske rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert
repertoar av muntlighetsdidaktikk. 101 måter å fremme muntlige
ferdigheter på bidrar til ny forskning på feltet. Boka er en
skattkiste for alle i det 13-åringe skoleløpet som skal jobbe med
muntlighetsdidaktikk på tvers av fag. Målgruppen er forskere,
lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien: 101
måter å lese på (2023) [2012] 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 grep
om grammatikk (2021) 101 digitale grep (2020) [2018] 101 grep for å
aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with
Communicative Skills (2019) 101 litteraturdidaktiske grep (2018)
[KLAFFER, SE 101 MÅTER Å LESE PÅ, 2. UTG.] Kåre
Kverndokken er dosent emeritus i norskdidaktikk ved Universitetet i
Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og
muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i
særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor disse
feltene. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for
grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget og er
hovedredaktør for 101-serien. Jannike Ohrem Bakke er
førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved
Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i lærerutdanning og i
eksterne samarbeid med skoler, såkalt Dekomp. Bakke underviser og
forsker blant annet på lese- og skrivedidaktikk, litteraturdidaktikk
og dramaturgi knyttet til undervisning. Jonas Bakken er professor i
norskdidaktikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider særlig med
retorikkens didaktikk, samisk litteratur og læremiddelforskning.
Bakken er faglig leder for Lektorprogrammet ved UiO, leder for den
vitenskapelige redaksjonen for tidsskriftet Norsklæreren og deltar i
det NFR-finansierte prosjektet «Minoritetsstemmer i skandinavisk
samtidslitteratur». Han har skrevet Retorikk i skolen (2020, 3.
utg.). Beate Børresen er dosent emerita i KRLE ved OsloMet. Hun
arbeider særlig med filosofisk samtale og muntlige ferdigheter.
Børresen har skrevet lærebøker i KRLE for grunnskole og
lærerutdanning og artikler om kritisk tenkning og om samtale i
klasserommet. Aktuelle utgivelser: La barna
filosofere (2004), Filosofere i barnehagen (2008), Muntlig
kompetanse (2012) og Samtaler i klasserommet (2019). Randi Myklebust
er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Hun er i
ledelsen av forskingsgruppa «Språkleg og kulturelt mangfald i
utdanning», arbeider med norsk som andrespråk og flerkulturell
pedagogikk i lærerutdanningene og har mange års
undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom i grunnskolen.
Flerspråklige elevers deltakelse i klasserommets muntlighet er ett av
hennes forskingsfelt. Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk
ved NTNU. Fagfeltet er digitale tekster, samtaleanalyse, anvendt
grammatikk og skrivedidaktikk – og hennes doktorgradsprosjekt
omhandlet verbal lyttemarkering i synkrone nettsamtaler (2007). Av
bokutgivelser hun har vært involvert i, kan nevnes Grammatikken i
bruk (2004/2020), Å invitere elever til skriving (2015), Å lære å
skrive (2016/2021) og Nye grep om skriveopplæring (Matre et al.,
2021). Marit Skarbø Solem er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved
Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun underviser i og forsker på muntlige ferdigheter, med særlig vekt
på samtaler i klasserommet. Hun er blant annet medforfatter
av Muntlige tekster i klasserommet (2020) og Samtaleanalyse. En
praktisk innføring (2021). Jon Olav Sørhaug er førsteamanuensis i
norskdidaktikk ved Universitetet i Agder. Han disputerte for
doktorgraden i språkvitenskap i 2022 med avhandlingen «På sporet av
aktørar som skriv: Ein studie av to digitale samskrivingskasus i ein
ungdomsskoleklasse». Sørhaug underviser i lærerutdanningen og
forsker på bruk av digital teknologi i skolen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245054682
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok