Hva er muntlig kompetanse og grunnleggende muntlige ferdigheter? Hvordan skal vi legge til rette for trygge talesituasjoner og gode, lærende samtaler? Hvordan kan vi skape aktive lyttere og fremme elevers evne til muntlig tekstskaping og framføringskompetanse? Dette er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har - 3 nye vitenskapelige artikler om grunnleggende muntlige ferdigheter; muntlighet i det flerspråklige klasserommet; chatbot som læringsressurs for muntlighet i skolen. - 4 reviderte artikler om elevers tekstskaping; samtalen i klasserommet; lytting; retorikk. - 101 grep som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De konkrete og praktiske rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert repertoar av muntlighetsdidaktikk. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på bidrar til ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-åringe skoleløpet som skal jobbe med muntlighetsdidaktikk på tvers av fag. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien: 101 måter å lese på (2023) [2012] 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 grep om grammatikk (2021) 101 digitale grep (2020) [2018] 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) [KLAFFER, SE 101 MÅTER Å LESE PÅ, 2. UTG.] Kåre Kverndokken er dosent emeritus i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor disse feltene. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget og er hovedredaktør for 101-serien. Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i lærerutdanning og i eksterne samarbeid med skoler, såkalt Dekomp. Bakke underviser og forsker blant annet på lese- og skrivedidaktikk, litteraturdidaktikk og dramaturgi knyttet til undervisning.  Jonas Bakken er professor i norskdidaktikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider særlig med retorikkens didaktikk, samisk litteratur og læremiddelforskning. Bakken er faglig leder for Lektorprogrammet ved UiO, leder for den vitenskapelige redaksjonen for tidsskriftet Norsklæreren og deltar i det NFR-finansierte prosjektet «Minoritetsstemmer i skandinavisk samtidslitteratur». Han har skrevet Retorikk i skolen (2020, 3. utg.). Beate Børresen er dosent emerita i KRLE ved OsloMet. Hun arbeider særlig med filosofisk samtale og muntlige ferdigheter. Børresen har skrevet lærebøker i KRLE for grunnskole og lærerutdanning og artikler om kritisk tenkning og om samtale i klasserommet. Aktuelle utgivelser: La barna filosofere (2004), Filosofere i barnehagen (2008), Muntlig kompetanse (2012) og Samtaler i klasserommet (2019). Randi Myklebust er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Hun er i ledelsen av forskingsgruppa «Språkleg og kulturelt mangfald i utdanning», arbeider med norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk i lærerutdanningene og har mange års undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom i grunnskolen. Flerspråklige elevers deltakelse i klasserommets muntlighet er ett av hennes forskingsfelt. Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk ved NTNU. Fagfeltet er digitale tekster, samtaleanalyse, anvendt grammatikk og skrivedidaktikk – og hennes doktorgradsprosjekt omhandlet verbal lyttemarkering i synkrone nettsamtaler (2007). Av bokutgivelser hun har vært involvert i, kan nevnes Grammatikken i bruk (2004/2020), Å invitere elever til skriving (2015), Å lære å skrive (2016/2021) og Nye grep om skriveopplæring (Matre et al., 2021). Marit Skarbø Solem er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i og forsker på muntlige ferdigheter, med særlig vekt på samtaler i klasserommet. Hun er blant annet medforfatter av Muntlige tekster i klasserommet (2020) og Samtaleanalyse. En praktisk innføring (2021). Jon Olav Sørhaug er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Universitetet i Agder. Han disputerte for doktorgraden i språkvitenskap i 2022 med avhandlingen «På sporet av aktørar som skriv: Ein studie av to digitale samskrivingskasus i ein ungdomsskoleklasse». Sørhaug underviser i lærerutdanningen og forsker på bruk av digital teknologi i skolen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245054682
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok