Hvordan handler jeg?
- Naviger eller søk deg frem til det produktet du ønsker å kjøpe, klikk så Legg i handlepose. Tips: Handlepose-ikonet øverst til høyre viser alltid hvor mange produkter du har i handleposen. Ved å holde musepekeren over får du også en oversikt over hvilke produkter dette gjelder.
- Når du er ferdig med å legge bøker i handleposen, Gå til kassen ved å klikke på handlepose-ikonet øverst i høyre hjørnet.
- Du kan så logge inn på Din konto, eller velge å handle som gjest.
Glemt passord?
- Velg Logg inn i toppmenyen
- Klikk på Glemt passordet ditt
- Skriv inn brukernavn eller e-postadressen din
- Klikk enter
- Du får tilsendt instruksjoner til å opprette nytt passord på din e-postadresse
Vipps betaling feiler og jeg får ingen ordrebekreftelse og Vipps har reservert beløpet?
Dette skjer ved bruk av annen nettleser enn "default" den som er satt som standard på din telefon. Dette skjer oftest ved bruk av Google Chrome mens på telefon er default Safari/Android nettleser. Vipps sender deg tilbake til denne i stedet for den du nettopp fullførte ordren med. Når dette skjer får du en 403/404 feilside. Men vi gjennomfører likevel ordren i etterkant og alt er i orden. Ordrebekreftelse vil komme noe i etterkant når dette skjer.
Forslag til løsninger for at dette ikke skal skje igjen:
1. Bytt standard nettleser til den du faktisk bruker til daglig
2. Bruk standard nettleser når du bestiller.
Ta kontakt så fjerner vi reservasjonen om du skulle angre kjøpet.
Betaling med bankkort, hvordan fungerer dette i praksis?
Vi har to kortvalg i Klarna sin utsjekk.
1. Klarna sin egen kortløsning (Denne kan be om personnummer hvis du ønsker å lagre kortet på bruker i fremtiden, lagres ikke lokalt av oss)
Du kan betale med Visa og Mastercard/Eurocard på akademika.no. Om du ikke ønsker å oppgi ditt personnummer for lagring av kort kan du hoppe over fødselsnummer og velg kort i betalingen under.
Din korttransaksjon sendes kryptert gjennom KLARNA, som er vår hovedleverandør av kortbetalingsløsning.
Dette gjør at du trygt kan betale uten å være redd for at din kortinformasjon skal komme på avveie. Ved betaling med kort angis kortnummer, kortets gyldighetstid, CVC-kode samt for visse kort også 3D Secure-kode.
Kortnummer lagres ikke av Akademika.no etter gjennomført transaksjon. Kun hos Klarna om du oppgir personnummer, eller i nettleser om du godtar dette. Det totale beløpet for din bestilling belastes direkte på din konto. Om vi er utsolgt for en eller flere varer vil beløpet bli refundert av Klarna.
NB! Kortet trekkes idet du fullfører kjøpet. Og krediteres om ikke alt sendes i etterkant. Om varen ikke er levert innen 6 måneder så krediteres uansett resterende beløp. Du vil få ordinær faktura fra oss i etterkant av at varen blir levert.
2. Nets sin kortløsning (Ligger nederst av alle betalingsvalgene i utsjekk eller via gammel utsjekk):
Vi aksepterer betalingskortene VISA og Mastercard. Vi bruker Nets i forbindelse med dine transaksjoner følger vi strenge retningslinjer, slik at vi ivaretar din sikkerhet. Alle transaksjoner i forbindelse med betalingskort blir utført via PCI-sertifisert sikkerhetspartner Nets. Nasjonale og internasjonale sikkerhetsstandarder blir fulgt.
Når du bruker ditt betalingskort må du taste inn hele kortnummeret (16 siffer), utløpsdato og verifiseringskoden (tre siffer bak på kortet, som regel i signaturfeltet).
Du kan lagre kortet ditt til neste gang om dette er ønskelig. Flere kort kan legges inn.
Etter at du har trykket betal må du verifisere beløpet med (Verified by Visa eller Mastercard Securecode) dette gjøres med BankID(på mobil) eller kodebrikke. Når alt er godkjent skal du komme tilbake til vår nettside og med ordrebekreftelse på skjerm. Denne blir også sendt til deg på epost.
Ved bestilling av fysiske varer vil det først bli utført en reservasjon på betalingskortet ditt. Denne reservasjonen holdes i en kort periode til VBBok AS. Merk deg at betalingskortet blir belastet pr. forsendelse/faktura, etter at varen(e) er sendt. Skulle reservasjonen være utløpt og du ikke har dekning på kortet ditt, vil vi sende deg en faktura på det utestående beløpet.
Faktura, kan jeg få regning etter at jeg har fått varene?
Ja, det får du hos oss. Velg dette under betalingsmåter. Alle som handler med faktura kan tilfeldig bli kredittsjekket. Dette brukes kun til vurdering om du kan få handle på kreditt eller ikke.
Priser
Alle priser på våre produkter er oppgitt i norske kroner. Vi følger markedet og forbeholder oss retten til prisendringer uten forvarsel. Dette er for at våre kunder skal få et tilbud som er konkurransedyktig i forhold til andre aktører. Merk deg at norske bøker er omfattet av fastprisavtalen. Skjønnlitteratur, pocketbøker, sakprosa o.l. har fast salgspris i utgivelsesåret og frem til 30. april året etter. Maks rabatt hos alle bokhandlere er 12,5 % i dette tidsrommet.
Fastprisperioden for fagbøker og lærebøker gjelder for utgivelsesåret og frem til 30. april året etter. Bokhandlere har ingen anledning til å gi rabatt på fagbøker og lærebøker i dette tidsrommet.
Disse betingelsene gjelder kun norske bøker.
NB. Prisavvik mellom bokhandel og akademika.no kan forekomme både på norske og utenlandske bøker.
Hvor kan jeg se mine ordrer?
En samlet oversikt finnes inne på "Min konto" trykk deretter "Se min ordrehistorikk". Du kan derfra trykke deg videre inn på detaljene ved å klikke ordrenummeret i listen.
Når kommer bøkene?
Forventet leveringstid for norske bøker er 3-8 arbeidsdager. Fra utlandet er normal leveringstid 10-20 arbeidsdager.
Jeg har kun mottatt deler av ordren min? Er dette feil?
Nei, dette er helt vanlig. For at du skal motta bøkene dine så raskt som mulig, sendes bøkene fortløpende direkte fra lagersted eller leverandør. Bestillingen kan komme i flere separate forsendelser. Du vil ikke bli belastet ekstra fraktkostnader som følge av dette. Du kan lese mer om leveringstid hos Akademika.no her.
Hva betyr virkedager under leveringstid?
Arbeidsdager/virkedager er mandag-fredag, unntatt helligdager og andre offentlige fridager.
Hvor raskt vil kundeservice besvare min henvendelse?
I semesterstart og tiden etter semesterstart vil det være noe lenger svartid enn vanlig, grunnet stor pågang til Akademikas kundeservice. Vi lover å hjelpe deg så raskt som mulig. Henvis til ditt saksnummer eller ordrenummer for raskere hjelp.
Mottatt faktura, men forhåndsbetalt på Akademika.no?
Fakturaen du har mottatt er kun en kvittering for din handel hos Akademika.no.
Hvordan finner jeg pensumlistene?
Pensumlistene er laget for at studenter enkelt kan få oversikt og handle pensumet sitt. Akademika arbeider tett med lærestedene for å tilrettelegge dette tilbudet. Listene blir oppdatert av fagpersoner tilknyttet utdanningsstedene. Med noen enkle tastetrykk kan du finne pensumlisten din på våre nettsider. Det eneste du trenger å gjøre er å velge: studiested, studie og semester/kurs. Du vil så få frem en liste over emner innenfor fagfeltet. Velg ditt emne og få en oversiktlig liste over dine pensumbøker. Du kan også foreta et hurtigsøk på kursnavn eller kurskode for å finne pensumlisten din. Om pensumlistene Nye og oppdaterte pensumlister blir lagt ut på nettsidene før hver semesterstart. Listene kan også hentes i Akademikas butikker på campus ved ditt lærested. Pensumlister inkluderer ikke artikkelsamlinger eller kompendier, samt annet pensum som ikke er tilgjengelig gjennom ordinær bokhandel. Merk deg at det kan forekomme endringer i pensumlistene. Om det finnes nyere utgave av en bok vil denne bli satt opp i våre lister. Vi tar forbehold om feil eller evt. endringer, sjekk alltid med ditt kurs og lærested for en fullstendig pensumoversikt. Vær oppmerksom på at bøkene kan komme i flere forsendelser.
Hva er betingelsene for å bruke rabattkode?
Brukerbetingelsene skal stå tydelig forklart sammen med rabattkoden. Det er som regel fem betingelser som må oppfylles:
- rabattkoden kan bare brukes én gang
- den totale verdien på ordren må være høyere enn rabattkodens verdi
- du må handle for et minimumsbeløp
- du må bruke rabattkoden i en bestemt tidsperiode
- den gjelder ikke for norske bøker bundet av fastpris
Du må ta hensyn til disse betingelsene når du bruker en rabattkode, hvis ikke vil du automatisk få feilmelding når du skal fullføre transaksjonen. De fem betingelsene gjelder alle varene du har lagt i handlekurven. Vær oppmerksom på at rabatten ikke spesifiseres på fakturaen du mottar sammen med produktene du kjøper. Du kan også bare bruke en rabattkode pr. kjøp. Merk deg at en rabattkode ikke kan utbetales i et pengebeløp. Rabattkoden vil ikke stå spesifisert på faktura eller følgeseddel som du mottar sammen med din ordre. Her vil rabatten allerede være trukket fra totalbeløpet. Rabattkoden kan kun benyttes ved kjøp hos Akademika.no.
Levering og leveringsbetingelser?
Akademika.no etterstreber rask levering til alle våre kunder. Leveringstiden som er oppgitt på hvert produkt, angir forventet antall virkedager det vil ta fra bestillingstidspunkt til ordren din ligger i postkassen din, eller hos ditt nærmeste postkontor/post i butikk. Det kan oppstå lengre leveringstid i forbindelse med helligdager. Forventet leveringstid for norske bøker er 3-8 arbeidsdager. Fra utlandet er normal leveringstid 10-20 arbeidsdager. For at du skal motta bøkene dine så raskt som mulig, sender vi bøkene fortløpende. Vi gjør deg derfor oppmerksom på at bøkene kan komme i flere separate forsendelser. Du vil ikke bli belastet ekstra fraktkostnader som følge av dette.
Flyttet og bestilt til din tidligere adresse?
Akademika.no kan dessverre ikke endre opplysningene etter at ordren har blitt bekreftet. Du kan imidlertid kontakte ditt lokale postkontor og be om at forsendelsen videresendes. Se her for mer informasjon.
Har du eller din arbeidsgiver avtale om innkjøp med Akademika?
Bestillinger sendes da som regel gjennom et eget bestillingssystem på din arbeidsplass. Er du usikker på hvilken avtale som gjelder der du er, ta kontakt med ansvarlig for innkjøp i din organisasjon eller storkunde@akademika.no Det er fint om du oppgir kunde-, ordre- eller fakturanummer når du henvender deg til oss, slik at vi kan hjelpe deg raskere.
Åpningstidene til butikkene?
Åpningstidene varierer fra butikk til butikk. Her finner du åpningstidene til alle Akademikas butikker.
Spørsmål om digitale bøker som ikke har leieperiode:
Jeg får ikke lastet ned e-boka fra lenken i eposten, hva gjør jeg nå?
Lenken kan kun benyttes en gang, om du forsøker å trykke flere ganger, så slutter den å virke. Du har mest sannsynlig lastet ned filen og den vil ligge på din enhet. Men og du ikke finner den igjen så kan du gå inn på «min konto» og laste den ned på nytt under «mine e-bøker». Om den ikke er kommet dit ennå så må du vente noen minutter før den dukker opp.
Hvor ble min e-bok av?
Gå inn på «min konto» og last den ned på nytt under «mine e-bøker». Om den ikke er kommet dit ennå så må du vente litt før den dukker opp.
Hvordan får jeg lest e-boka?
Gå inn på denne lenken, scroll deg ned til E-bok og se vår guide til de ulike enhetene, appene og programmene for å lese din e-bok.
Jeg ønsker å angre mitt kjøp av en e-bok?
Det er dessverre ingen angrerett på e-bøker, da ditt navn er stemplet i e-boka og du har godtatt salgsbetingelsene ved utsjekk for digitale produkter som sier at angreretten bortfaller.
Jeg har kjøpt en e-bok men skulle ha en fysisk utgave?
Ta kontakt med kundeservice så ser vi hva vi kan gjøre.
Kan jeg kjøpe en e-bok for en bedrift og dele denne med ansatte?
E-bøker selges kun som enkeltlisens og kan kun kjøpes av privatpersoner. Om bedriften skal betale for e-boka så kan du først betale den selv og deretter fylle ut et utleggskjema til bedriften. Ditt navn vil stå i boka så dette blir din personlige digitale kopi.
Jeg ønsker å gi bort en e-bok som gave, hva gjør jeg?
Vi har dessverre ikke denne funksjonen. Vi anbefaler da å gå på ebok.no og kjøpe et gavekort der i stedet. Dette er vår nettside for e-bøker.
Jeg har kjøpt en e-bok på en annen konto/epostadresse. Kan dere flytte e-boka til min andre konto?
Ta kontakt med kundeservice så ordner vi dette for deg.