Hvordan bli en god observatør? Gjennom å delta i barnehagens
hverdagsliv blir barnehagelæreren kjent med barna og deres interesser
og preferanser. Samtidig trenger han/hun gode metoder for å observere
og danne seg et helhetlig bilde av det enkelte barnet og samspillet i
barnegruppa. Forfatteren går inn i observasjonsbegrepet og hva dette
kan bety for barnehagelærerens yrkesutøvelse. Hva innebærer
observatørrollen? Hvilke observasjonsmetoder oppleves riktige å
bruke i ulike sammenhenger? Hva må barnehagelæreren reflektere over?
I Den observerende barnehagelæreren ønsker forfatteren å gi svar
på disse spørsmålene. I boka blir leseren presentert for ulike
sider av observasjon som arbeidsmetode. For å underbygge det
fagteoretiske stoffet gir forfatteren flere eksempler på
observasjoner fra barnehagehverdagen. [forfatterfoto:
S:\Foto\Forfattere\F\Froenes Mona Halsaunet] Mona Halsaunet Frønes er
studieleder ved Dronning Mauds Minne Høgskole, hvor hun hovedsakelig
underviser i kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring.
Veiledning og oppfølging av studenter er en sentral del av jobben, i
tillegg til kompetanseutviklingsarbeid i flere barnehager. Frønes er
utdannet barnehagelærer med mastergrad i førskolepedagogikk. Hun har
også utdanning i sosiologi og videreutdanning i ledelse, veiledning
og universitets- og høyskolepedagogikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245054330
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter