Norske virksomheter er storforbrukere av digital teknologi. Å lykkes
med digitalisering forutsetter at digitale ressurser utnyttes på
måter som bidrar til å realisere virksomhetens strategiske mål. Det
innebærer kontinuerlig planlegging, organisering, styring, motivering
og oppfølging av digitaliseringsarbeidet. For å nå målene må det
bygges ny kunnskap, og lederens verktøykasse må fornyes.
Digitaliseringsledelse er en bok som diskuterer hva det innebærer å
være en digital virksomhet, og hva verdiskapende digitalisering
krever. Digitalisering kan forbedre og effektivisere eksisterende
arbeidsprosesser, men har også vesentlig innvirkning på strategi,
organisasjon, ledelse og kompetansebehov. En studie som forfatterne
har gjennomført, viser at norske virksomheter har mangel på digital
kompetanse, og særlig mangel på ledere med god digital forståelse.
Derfor er denne boken skrevet spesielt for nåværende og fremtidige
ledere. Bokens perspektiv er at digitalisering er en lederoppgave. Det
gjelder i store så vel som i små virksomheter, og i private så vel
som i offentlige. Digitaliseringsledelse handler om lederes rolle i
digitalisering og gir innsikt i de strategiske, organisatoriske og
teknologiske sidene ved den digitale utviklingen. Boken er
forskningsbasert, og forfatterne gjør bruk av både egen og andres
forskning. Samtidig inneholder boken mange praktiske eksempler. Boken
er velegnet som lærebok for universitets- og høyskolestudier, som
kurslitteratur og selvsagt også for ledere som ønsker å styrke sin
kompetanse i digitaliseringsledelse. Jon Iden er professor ved
Institutt for strategi og ledelse ved NHH Norges handelshøyskole.
Kjersti B. Danilova er postdoktor ved Institutt for strategi og
ledelse ved NHH Norges handelshøyskole. Karen S. Osmundsen er
postdoktor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH Norges
handelshøyskole.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245054279
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok