Forfatterne beskriver samhandling som en strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen. Pedagogisk ledelse er en prosess som har til hensikt å initiere og igangsette aktiviteter som kan føre til utvikling og læring både hos barn og voksne. I denne boka vil hovedfokuset være pedagogisk ledelse rettet mot personalet. Et sosiokulturelt perspektiv (Vygotsky, Wertsch og Säljö) rammer inn ledelsesperspektivene, og samhandling som strategi for pedagogisk ledelse ses i en historisk, kulturell og institusjonell barnehagekontekst. Gjennom bruk av ulike kulturelle redskaper kan den pedagogiske lederen samhandle med sine medarbeidere og i felleskap tilrettelegge for barns omsorg, utvikling, læring og danning. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen bygger på mandatet for barnehagen, på personalets ulikhet og på betydningen av å ivareta mangfoldet som en ressurs. Boka er rettet mot barnehagelærerutdanningen og mot utøvende barnehagelærere.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013

Produktdetaljer

Publisert
2020-04-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok