Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer. Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke om frafallet? Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer. Boka er forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på ungdom, utdanning og livsløp.
Read more
om frafall i videregående opplæring - hvem er de, hva vil de og hva kan gjøres?

Product details

ISBN
9788205570429
Published
2022
Edition
1. edition
Publisher
Gyldendal Norsk Forlag AS
Language
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok