Hvordan bruker politikerne språket for å overtale? Hva er overbevisende argumentasjon, og når er det effektfullt å spille på følelser i en reklametekst? Retorikken gir svaret. 
Retorikk har en sentral plass i skolens norskfag. Elevene skal lære seg retorikkfagets teorier og begreper og ta denne kunnskapen i bruk i retoriske analyser og i sine egne muntlige presentasjoner. Denne boka gir lærere den faglige og fagdidaktiske kunnskapen de trenger for å kunne undervise i retorikk.
«Retorikk i skolen» er en velskrevet introduksjon, full av aktuelle, varierte og instruktive eksempler. Forfatteren viser hvordan man kan nyttiggjøre seg retorikkfagets teorier og metoder i norskundervisning på alle klassetrinn og i skolens arbeid med språk og tekst generelt.
Boka er todelt. I den første delen gis en grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. Bokas andre del viser hvordan elever kan gå fram for å gi retoriske analyser av ulike typer tekster, og hvordan læreren kan trekke veksler på retorikkfaget i undervisningen i og vurderingen av elevenes språklige ferdigheter.
3. utgave av boka er oppdatert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).
Jonas Bakken er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han har doktorgrad i retorikk og underviser ved universitetets lærerutdanning.
«Hvis du trenger en kortfattet oversikt over retorikkfaget, en bruksklar undervisningsmal eller et par analysemodeller med eksempler - ja, da er denne boka for deg.»
Erlend Valen-Sendstad i Retorikksamfunnet
                                Retorikk har en sentral plass i skolens norskfag. Elevene skal lære seg retorikkfagets teorier og begreper og ta denne kunnskapen i bruk i retoriske analyser og i sine egne muntlige presentasjoner. Denne boka gir lærere den faglige og fagdidaktiske kunnskapen de trenger for å kunne undervise i retorikk.
«Retorikk i skolen» er en velskrevet introduksjon, full av aktuelle, varierte og instruktive eksempler. Forfatteren viser hvordan man kan nyttiggjøre seg retorikkfagets teorier og metoder i norskundervisning på alle klassetrinn og i skolens arbeid med språk og tekst generelt.
Boka er todelt. I den første delen gis en grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. Bokas andre del viser hvordan elever kan gå fram for å gi retoriske analyser av ulike typer tekster, og hvordan læreren kan trekke veksler på retorikkfaget i undervisningen i og vurderingen av elevenes språklige ferdigheter.
3. utgave av boka er oppdatert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).
Jonas Bakken er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han har doktorgrad i retorikk og underviser ved universitetets lærerutdanning.
«Hvis du trenger en kortfattet oversikt over retorikkfaget, en bruksklar undervisningsmal eller et par analysemodeller med eksempler - ja, da er denne boka for deg.»
Erlend Valen-Sendstad i Retorikksamfunnet
Read more
                              
                                                          1. e-bokutgave tilsvarer 3. trykte utgave 2020
                                                      
 
                                              Product details
ISBN
                    
            9788215043517
      
                  Published
                     2020-02-26 
                  Edition
                     1. edition 
                  Publisher
                    Aschehoug & Co
                  Age
                     Voksen
                  Language
                    
  Product language
              Bokmål
          Format
                    
  Product format
              E-bok
          Number of pages
                     177
                  Genre
                     Faglitteratur
                  Author
                                              
                                          