Denne boken dekker økonomistyringsdelen innenfor LØM-emnet ved fagskolene. En egen lærebok dekker markedsføringsledelse, organisasjon og ledelse. Bøkene har som felles siktemål å øve opp studentenes evne til å treffe gode beslutninger for bedriften med hensyn til intern ledelse og økonomistyring og ekstern tilpasning til ønsker og behov i markedet. Et gjennomgående trekk ved fremstillingen er hvordan eksterne krav og forventninger i markedet påvirker den interne styringen av foretaket. Fremstillingen har for øvrig et generelt preg, og eksemplene er hentet fra mange ulike bransjer og virksomheter. Problemstillingene som drøftes i denne boken, er knyttet til den økonomiske styringen av foretaket: hvordan fastsette pris på bedriftens produkter, hvordan sette sammen et mest mulig lønnsomt produktutvalg, hvordan lese et regnskap, hvordan drive økonomisk planlegging, i tillegg til en rekke andre bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer. Læreboken inneholder kontrollspørsmål, egentrenings- og caseoppgaver. Løsningsforslag og annen relevant informasjon finnes på bokens nettsider www.fagbokforlaget.no/lom Boken er tilpasset den nye læreplanen for LØM-emnet som gjelder fra og med høsten 2014. Frode Hjertnes er utdannet siviløkonom ved NHH. Han underviser i LØM-emnet ved Bergen tekniske fagskole. Han har tidligere utgitt Organisasjon og ledelse for teknisk fagskole (med Ole-Jacob Møklebust). Aage Sending har lang praksis fra stillinger innenfor økonomifunksjonen i Norge og utlandet, og han har gjennom mange år hatt kursansvar innenfor de grunnleggende økonomistyringsfagene ved Handelshøyskolen BI. Han har også lang undervisningserfaring fra mange høyskoler, og han har undervist ved fagskole.
Read more

Product details

ISBN
9788245016444
Published
2014-08-06
Edition
2. edition
Publisher
Fagbokforlaget Akademisk
Weight
607 gr
Height
240 mm
Width
170 mm
Thickness
16 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
279
Genre
Faglitteratur