Gjennom å relatere utviklingen hos barn og ungdommer med Asperger-syndrom til ulike former for typisk og atypisk utvikling gir boken leseren en innsikt i prosessene som kan ligge til grunn for dette syndromet, som man ikke får i den øvrige faglitteraturen på dette området..

Dette er andre bok i en serie om Asperger-syndrom. Den er selvstendig, men utdyper begrunnelsene for prinsippene i den første og praktisk orienterte boken – Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet (Gyldendal Akademisk, 2006).

Boken har et vidt spenn i form og innhold. Den drøfter klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, stress og psykiske vansker. Dette er kunnskapsområder som er viktige for å forstå de vanskelighetene mennesker med Asperger-syndrom møter intellektuelt, emosjonelt og sosialt.

Read more

Product details

ISBN
9788205337602
Published
2007
Edition
1. edition
Publisher
Gyldendal Norsk Forlag AS
Weight
654 gr
Height
241 mm
Width
164 mm
Thickness
23 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
345
Genre
Faglitteratur