Måler den det studentene har tilegnet seg av kunnskap og forståelse i faget – og i så fall, hvor godt? Debatten til tross, eksamen står fremdeles høyt i kurs og er ofte den foretrukne vurderingsformen når nye undervisningsprogram planlegges. Selv om vi vet at det eksisterer alternativer, og selv der vi kan ha grunn til å anta at andre vurderingsformer er mer hensiktsmessige. Når eksamen likevel blir valgt, kan det skyldes flere ting. Ikke minst usikkerhet knyttet til hvilke alternativer som eksisterer.

Del 1 i boka er en gjennomgang av noe av forskningen som kartlegger sammenhengene mellom vurderingsform og læring. Spørsmålet om valg av vurderingsform blir blant annet diskutert med henvisning til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av læringsutbyttebeskrivelser.

I del 2 skisserer forfatteren 40 alternative vurderingsformer. Noen av disse ligger nær opp til dagens skriftlige og muntlige eksamen; andre representerer klare brudd med tradisjonell praksis, blant annet i form av digitale løsninger.   

Read more

Product details

ISBN
9788205525146
Published
2019-04-30
Edition
2. edition
Publisher
Gyldendal Norsk Forlag AS
Weight
279 gr
Height
216 mm
Width
146 mm
Thickness
12 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
178
Genre
Faglitteratur