Begrepet evaluering kan brukes på mange måter. I dag brukes det ofte for å sammenlikne skolesystemene på nasjonalt nivå, og resultatet blir at evaluering i stigende grad blir et begrep for prestasjonsmåling på avgrensede områder. I denne boken bruker forfatterne evalueringsbegrepet på en annen måte, å sikre at alle elever får en optimal utvikling. Evaluering er en felles oppgave for elever og lærere, og det er viktig å fastholde det dialogiske perspektivet. Ved å sikre dette blir evaluering ikke bare en avslutning på noe, men noe som motiverer og gir konkrete råd til det videre læringsforløpet. Et dialogisk perspektiv på evaluering er derfor avgjørende for at skolen på lang sikt kan få de resultatene den ønsker. Forfatterne behandler evalueringsbegrepet både teoretisk og praktisk og de diskuterer forskjellige oppfatninger av begrepet og de konsekvenser for praksis de forskjellige oppfatningene kan medføre.
Les mer
Bokens tema er evaluering, i betydningen å sikre at alle elever får en optimal utvikling. Evaluering sees på som en felles oppgave for elever og lærere, og det legges vekt på et dialogisk perspektiv. Forfatterne behandler evalueringsbegrepet både teoretisk og praktisk, og diskuterer forskjellige oppfatninger av begrepet og de konsekvenser for praksis de forskjellige oppfatningene kan medføre. Boken er rettet mot studenter i lærerutdanningen, lærere, skoleledere og skolepolitikere. Har litteraturlister.
Les mer
Smusstittel: Evaluering
"De afsluttende eksempler fra praksis, hvor evaluering af læsning og anvendelse af portefølje indgår, er jeg meget imponeret over. [...] Denne bog giver et nuanceret billede af, hvad test og dialogisk evaluering kan bruges til, og anviser samtidig ideer til praktiske veje at gå."
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202293185
Publisert
2009-06-29
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
464 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
220

Redaktør