I de senere år har det skjedd en gradvis endring av ideologien og tenkningen om barn og unge med ulike funksjonsnedsettelser. Endringene reflekteres ikke minst i et større fokus mot tiltak for en bedre folkehelse. I denne boken dreies søkelyset fra funksjonsnedsettelsen og begrensningene den kan bidra til, over mot muligheter, positiv psykologi og mestring. Forfatterne viser hvilken betydning barnets og familiens egen deltakelse og medvirkning har for habiliteringen. Barn og unge med funksjonsnedsettelser, og deres familier, kan leve gode liv preget av mestring og deltakelse. Forfatterne viser gjennom beskrivelser, fakta, dokumentasjon og empiri hvordan man kan få til det. Egne kapitler tar for seg habiliteringsforløpet for barn og unge med astma, ADHD, cerebral parese, psykisk utviklingshemning og autismespekterforstyrrelse. Boken er skrevet spesielt for studenter i vernepleie og videreutdanninger innenfor helse- og sosialfag og pedagogiske fag. Den egner seg også for fagpersonell i helse-, sosial- og omsorgstjenester, i undervisningssektoren og for foreldre til barn og unge med ulike former for funksjonsnedsettelse.
Les mer
Boken handler om hvordan barn og unge med funksjonsnedsettelser og deres familier kan leve gode liv preget av mestring og deltakelse. Boken er skrevet spesielt for studenter i vernepleie, og videreutdanninger innenfor helse- og sosialfag og pedagogiske fag. Den er også egnet for fagpersonell i helse-, sosial- og omsorgstjenester, i undervisningssektoren og for foreldre til barn og unge med ulike former for funksjonsnedsettelse. Har litteraturlister og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215019369
Publisert
2011-11-09
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
322 gr
Høyde
226 mm
Bredde
150 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
196