I forebyggende og helsefremmende arbeid er grunnholdningen at man skal se brukernes ressurser istedenfor deres feil og mangler. De profesjonelle lytter til og støtter brukerne i dialog og samspill. Før dikterte velferdsstatens profesjonelle representanter hvilken hjelp som skulle gis til hvem, i forhold til de mangler autoriteten mente forelå. Fagfolk i helse-, sosial- og oppvekstsektorene får i denne boken innspill om hvordan de kan forholde seg kritisk og konstruktivt i møte med praktisk utfordringer, blant annet ved nærmiljøarbeid, foreldreveiledning, bemyndigelse, brukermedvirkning, dialogkonferanser, rusmiddelforebygging, evaluering og skoleutvikling. Forfatterne beskriver hvordan man kan synliggjøre og utvide de ansattes eget handlingsrom til å velge hvordan hjelpen skal ytes. De argumenterer for at verken rammevilkår eller instrukser kan - eller bør - frita fagfolk fra ansvaret for å finne optimale løsninger i konkrete situasjoner. Boken er skrevet for studenter og fagfolk i helse-, sosial- og oppvekstsektorene. Hans A. Hauge, mag.art., er doktorgradsstipendiat og tilknyttet HENÆR-senteret ved Høgskolen i Vestfold. Han har erfaring fra forskning, oppdragsvirksomhet og undervisning i organisasjonsutvikling, ledelse og helsefremmende arbeid. Maurice B. Mittelmark, Ph.D., er professor i helsefremmende arbeid på HEMIL-senteret i Bergen og professor II på HENÆR-senteret ved Høgskolen i Vestfold. Han er også president i International Union for Health Promotion and Health Education.
Les mer
I forebyggende og helsefremmende arbeid er grunnholdningen at man skal se brukernes ressurser istedenfor deres feil og mangler. De profesjonelle lytter til og støtter brukerne i dialog og samspill. Fagfolk i helse-, sosial- og oppvekstsektorene får i denne boken innspill om hvordan de kan forholde seg kritisk og konstruktivt i møte med praktisk utfordringer, blant annet ved nærmiljøarbeid, foreldreveiledning, bemyndigelse, brukermedvirkning, dialogkonferanser, rusmiddelforebygging, evaluering og skoleutvikling. Forfatterne beskriver hvordan man kan synliggjøre og utvide de ansattes eget handlingsrom til å velge hvordan hjelpen skal ytes. De argumenterer for at verken rammevilkår eller instrukser kan - eller bør - frita fagfolk fra ansvaret for å finne optimale løsninger i konkrete situasjoner. Boken er skrevet for studenter og fagfolk i helse-, sosial- og oppvekstsektorene. Har forfatterpresentasjon og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276749083
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
611 gr
Høyde
247 mm
Bredde
178 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
318