«En skattkiste for alle som vil arbeide med faget historie i skolen.» Obligatorisk lesning for alle lærerstudenter både i grunnskolelærerutdanningen og i praktisk pedagogisk utdanning. Boken er bygd opp i tre deler: Del 1 gir innsyn i ny historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg både i Norge og internasjonalt. Nytt fokus i 4. utgave av boken er historiske nøkkelbegreper som avgjørende for historisk forståelse og argumentasjon. Del 2 er bokens metodedel: Her tar forfatteren for seg didaktikkens teorigrunnlag. På en ryddig og engasjerende måte presenteres og diskuteres læringsstrategier og læringsstiler, kildegransking og kreativ skriving, fortelling, simulering og rollespill, digital læring i historie, og bilder og film som kildemateriale. Et eget kapittel er viet den viktige elevvurderingen. Bokens siste del rommer et stort utvalg av historisk materiale av tekstlig og visuell art med konkret og detaljert veiledning for undervisningsopplegg. "Historiedidaktikk" er skrevet for lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen og i praktisk pedagogisk utdanning, og vil også være både nyttig og interessant lesning for historielærere. «En skattkiste for alle som vil arbeide med faget historie i skolen.» FINN HOLDEN i Utdanning «... bør være obligatorisk lesning for alle som utdanner seg til å undervise i historie, og befinne seg på arbeidspulten til enhver historielærer.» ALF SJULS HANSEN i Levende historie «Med denne boka har Erik Lund gitt historielærere og studenter en teoretisk og metodisk skattkiste. ¿ Boka vil kunne bli en viktig veileder til en mer meningsfull historieopplæring i grunn- og videregående skole.» PER MEHUS i HIFO-nytt «Norske Erik Lund regnes af mange for den vigtigste historiedidaktiker i Norden.» ARNE MØLGAARD i Historie ; Samfundsfag
Les mer
Boka viser hvordan lærere kan gi historiefaget nytt innhold ved å ta i bruk et vidt spekter av historisk materiale. Boka er praktisk rettet med konkrete råd og eksempler, og er spesielt skrevet for allmennlærerutdanningen og praktisk pedagogisk utdanning, men den kan også være av interesse for praktiserende historielærere. Har register og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215019123
Publisert
2011-09-05
Utgave
4. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
776 gr
Høyde
241 mm
Bredde
172 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
380

Forfatter